על‭ ‬אף‭ ‬שמשה‭ ‬הוא‭ ‬שחטא‭ ‬בפועל‭ ‬בכך‭ ‬ש‭'‬הקפיד‭' ‬על‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬ידע‭ ‬אהרון‭ ‬לקבל‭ ‬את‭ ‬האחריות‭ ‬הרובצת‭ ‬בעקיפין‭ ‬גם‭ ‬על‭ ‬כתפיו

‭”‬וַיַּקְהִלוּ‭ ‬מֹשֶׁה‭ ‬וְאַהֲרֹן‭ ‬אֶת‭ ‬הַקָּהָל‭ ‬אֶל‭-‬פְּנֵי‭ ‬הַסָּלַע‭ ‬וַיֹּאמֶר‭ ‬לָהֶם‭ ‬שִׁמְעוּ‭ ‬נָא‭ ‬הַמֹּרִים‭ ‬הֲמִן‭ ‬הַסֶּלַע‭ ‬הַזֶּה‭ ‬נוֹצִיא‭ ‬לָכֶם‭ ‬מָיִם‭. ‬וַיָּרֶם‭ ‬מֹשֶׁה‭ ‬אֶת‭ ‬יָדוֹ‭ ‬וַיַּךְ‭ ‬אֶת‭-‬הַסֶּלַע‭ [..] ‬וַיֹּאמֶר‭ ‬ה‭’ ‬אֶל‭ ‬מֹשֶׁה‭ ‬וְאֶל‭ ‬אַהֲרֹן‭ ‬יַעַן‭ ‬לֹא‭ ‬הֶאֱמַנְתֶּם‭ ‬בִּי‭ ‬לְהַקְדִּישֵׁנִי‭ ‬לְעֵינֵי‭ ‬בְּנֵי‭ ‬יִשְׂרָאֵל‭ ‬לָכֵן‭ ‬לֹא‭ ‬תָבִיאוּ‭ ‬אֶת‭ ‬הַקָּהָל‭ ‬הַזֶּה‭ ‬אֶל‭ ‬הָאָרֶץ‭ ‬אֲשֶׁר‭ ‬נָתַתִּי‭ ‬לָהֶם‭..”‬
בפרשתנו‭ ‬משה‭ ‬רבינו‭ ‬הוא‭ ‬שעובר‭ ‬על‭ ‬ציווי‭ ‬הקב‭”‬ה‭ ‬ומכה‭ ‬ולא‭ ‬מדבר‭, ‬מדוע‭ ‬אם‭ ‬כן‭ ‬אהרון‭ ‬נענש‭ ‬אף‭ ‬הוא‭ ‬בשלילת‭ ‬המנהיגות‭ ‬ממנו‭ – “‬לכן‭ ‬לא‭ ‬תביאו‭ ‬את‭ ‬הקהל‭ ‬הזה‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭”?‬
קודם‭ ‬כל‭, ‬צריך‭ ‬לדייק‭ ‬בפסוקים‭ ‬ולהבין‭ ‬שהחטא‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬פשוטו‭ ‬של‭ ‬מקרא‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬ההכאה‭ ‬על‭ ‬הסלע‭ ‬אלא‭ ‬כפי‭ ‬שאומר‭ ‬הקב‭”‬ה‭ ‬למשה‭: “‬יען‭ ‬לא‭ ‬האמנתם‭ ‬בי‭ ‬להקדישני‭ ‬לעיני‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭”. ‬החטא‭ ‬הוא‭ ‬חוסר‭ ‬היכולת‭ ‬או‭ ‬הרצון‭ ‬לקדש‭ ‬את‭ ‬שמו‭ ‬של‭ ‬הקב‭”‬ה‭ ‬בעיני‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭, ‬ולהטיל‭ ‬ספק‭ ‬באהבת‭ ‬האלוקים‭ ‬את‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬‮–‬‭ “‬שמעו‭ ‬נא‭ ‬המורים‭”.‬
אם‭ ‬כן‭ ‬הבנו‭ ‬את‭ ‬חטאו‭ ‬של‭ ‬משה‭, ‬אבל‭ ‬היכן‭ ‬מעורבותו‭ ‬של‭ ‬אהרון‭ ‬בעניין‭?‬
המדרש‭ ‬מתייחס‭ ‬לשאלתנו‭:‬
‭”…‬אם‭ ‬משה‭ ‬חטא‭ -‬‭ ‬אהרֹן‭ ‬מה‭ ‬חטא‭?!‬‭ ‬משל‭ ‬לבעל‭ ‬חוב‭ ‬שבא‭ ‬ליטול‭ ‬גרנו‭ ‬של‭ ‬לֹוֵה‭, ‬נטל‭ ‬שלו‭ – ‬ושל‭ ‬חבירו‭. ‬אמר‭ ‬הלוה‭: ‬אם‭ ‬אני‭ ‬חייב‭ – ‬שכיני‭ ‬מה‭ ‬חטא‭?!‬‭ ‬כך‭ ‬אמר‭ ‬משה‭: ‬ריבונו‭ ‬של‭ ‬עולם‭, ‬אני‭ – ‬הקפדתי‭, ‬אהרן‭ – ‬מה‭ ‬חטא‭?! ‬לפיכך‭ ‬הקב‭”‬ה‭ ‬מקלסו‭: “‬וללוי‭ ‬אמר‭ ‬תֻמיך‭ ‬ואוריך‭ ‬לאיש‭ ‬חסידך‭ ‬אשר‭ ‬נסיתו‭ ‬במסה‭ ‬תריבהו‭ ‬על‭ ‬מי‭ ‬מריבה‭” (‬תנחומא‭ ‬חוקת‭ ‬ל‭”‬ב‭)‬
המדרש‭ ‬מעלה‭ ‬שאלה‭ ‬חריפה‭ ‬זו‭ ‬בשלוש‭ ‬צורות‭ ‬שונות‭: ‬כשאלה‭, ‬כמשל‭, ‬ובדברי‭ ‬משה‭ ‬לאלוקים‭. ‬אך‭ ‬המדרש‭ ‬למרבית‭ ‬הפלא‭ ‬לא‭ ‬מספק‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭. ‬במה‭ ‬אהרון‭ ‬חטא‭? ‬
ייתכן‭ ‬שהתשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬במה‭ ‬אהרון‭ ‬חטא‭, ‬נעוצה‭ ‬דווקא‭ ‬בהבנת‭ ‬חטאו‭ ‬של‭ ‬משה‭. ‬
לפי‭ ‬המדרש‭ ‬חטאו‭ ‬של‭ ‬משה‭ ‬היה‭ ‬קשור‭ ‬להקפדתו‭ ‬על‭ ‬ישראל‭, ‬ולכישלון‭ ‬בתקשורת‭ ‬שנוצר‭ ‬בינו‭ ‬לבין‭ ‬העם‭. ‬תפקידו‭ ‬הראשוני‭ ‬של‭ ‬אהרן‭ ‬הוגדר‭ ‬במעמד‭ ‬הסנה‭: ‬‭”‬ודִבֵּר‭ ‬הוא‭ ‬לך‭ ‬אל‭ ‬העם‭, ‬והיה‭ ‬הוא‭ ‬יהיה‭ ‬לך‭ ‬לפה‭ ‬ואתה‭ ‬תהיה‭ ‬לו‭ ‬לאלהים‭” (‬שמות‭ ‬ד‭’, ‬טז‭).‬
אהרון‭ ‬היה‭ ‬המתווך‭ ‬הלשוני‭ ‬והתקשורתי‭ ‬בין‭ ‬העם‭ ‬לבין‭ ‬משה‭. ‬את‭ ‬עוצמת‭ ‬ההתגלות‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬למשה‭ ‬היה‭ ‬צריך‭ ‬אהרון‭ ‬להעביר‭ ‬לבני‭ ‬ישראל‭ ‬דרך‭ ‬אספקלריא‭ ‬מסוימת‭, ‬ואת‭ ‬תלונות‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬אהרון‭ ‬היה‭ ‬צריך‭ ‬לנפות‭ ‬במסננת‭ ‬וכברה‭. ‬זה‭ ‬היה‭ ‬תפקידו‭, ‬הוא‭ ‬הפה‭ ‬של‭ ‬משה‭, ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬החיץ‭ ‬בינו‭ ‬לבין‭ ‬העם‭.‬
אהרֹן‭ ‬הבין‭ ‬שאף‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬שמשה‭ ‬הוא‭ ‬שחטא‭ ‬בפועל‭ ‬בכך‭ ‬ש‭’‬הקפיד‭’ ‬על‭ ‬העם‭ – ‬האחריות‭ ‬לחטא‭ ‬זה‭ ‬של‭ ‬משה‭ ‬רובצת‭ ‬בעקיפין‭ ‬גם‭ ‬על‭ ‬כתפיו‭. ‬תפקידו‭ ‬של‭ ‬אהרֹן‭ ‬היה‭ ‬לוודא‭ ‬שמקרים‭ ‬שכאלה‭ ‬לא‭ ‬יקרו‭, ‬שכן‭ ‬תפקידו‭ ‬היה‭ ‬לפשר‭ ‬ולגשר‭ ‬בין‭ ‬אַחִיו‭ ‬לבין‭ ‬אֵחַיו‭. ‬אהרֹן‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לנסות‭ ‬להתחמק‭ ‬מן‭ ‬האחריות‭ ‬בטענה‭ ‬שהוא‭ ‬רק‭ ‬המתווך‭ ‬אלא‭ ‬שהוא‭ ‬ראה‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כשותף‭ ‬מלא‭ ‬לאחיו‭ ‬שותף‭ ‬להצלחות‭ ‬אך‭ ‬שותף‭ ‬גם‭ ‬לכישלונות‭.‬
אנו‭ ‬מכירים‭ ‬את‭ ‬המציאות‭ ‬בה‭ ‬מנהיג‭ ‬מנסה‭ ‬לחמוק‭ ‬מאחריות‭, ‬תוך‭ ‬טענה‭ ‬שיש‭ ‬לתלות‭ ‬את‭ ‬האשמה‭ ‬בשותפיו‭ ‬להנהגה‭, ‬בעוד‭ ‬שלו‭ ‬אישית‭ ‬יש‭ ‬רק‭ ‬אחריות‭ ‬טכנית‭ ‬שולית‭ ‬או‭ ‬עקיפה‭. ‬
ממשה‭ ‬ומאהרֹן‭ ‬ניתן‭ ‬ללמוד‭ ‬כי‭ ‬מנהיגות‭ ‬כלפי‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬פועלת‭ ‬בצורה‭ ‬הפוכה‭: ‬בעוד‭ ‬שמשה‭ ‬לוקח‭ ‬על‭ ‬עצמו‭ ‬את‭ ‬האחריות‭ ‬כולה‭ ‬ומסנגר‭ ‬על‭ ‬אחיו‭ ‬וטוען‭ ‬לניקיון‭ ‬כפיו‭ ‬של‭ ‬אחיו‭, ‬אהרֹן‭ ‬מבין‭ ‬שבתור‭ ‬זה‭ ‬שאחראי‭ ‬על‭ ‬התקשורת‭ ‬עם‭ ‬העם‭. ‬בשעה‭ ‬קריטית‭ ‬זו‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬נכשל‭ ‬מפני‭ ‬שלא‭ ‬הצליח‭ ‬לפשר‭ ‬בין‭ ‬העם‭ ‬לבין‭ ‬אחיו‭, ‬וכך‭ ‬אהרון‭ ‬מקבל‭ ‬עליו‭ ‬את‭ ‬הדין‭ ‬לא‭ ‬להמשיך‭ ‬את‭ ‬ההנהגה‭. ‬
קשה‭ ‬בדור‭ ‬שלנו‭ ‬לרדת‭ ‬לעומק‭ ‬הגדולה‭ ‬של‭ ‬אהרון‭, ‬שיכול‭ ‬היה‭ ‬להתחמק‭ ‬מהאשמה‭ ‬ולתת‭ ‬למשה‭ ‬רבנו‭ ‬לשאת‭ ‬את‭ ‬מלא‭ ‬שורת‭ ‬הדין‭. ‬אך‭ ‬כשותף‭ ‬לדרך‭ ‬הוא‭ ‬ניצב‭ ‬איתן‭ ‬לימינו‭ ‬של‭ ‬משה‭ ‬ומקבל‭ ‬עליו‭ ‬את‭ ‬הדין‭. ‬בדורנו‭ ‬חסר‭ ‬לנו‭ ‬מעט‭ ‬מאותה‭ ‬ענווה‭ ‬של‭ ‬אבות‭ ‬האומה‭. ‬אנשים‭ ‬צריכים‭ ‬ללמוד‭ ‬להודות‭ ‬בכישלון‭ ‬לעטוף‭ ‬את‭ ‬עצמם‭ ‬בענווה‭, ‬ולפנות‭ ‬את‭ ‬מקומם‭ ‬לראוי‭ ‬מהם‭.‬
ההנהגה‭ ‬כעת‭ ‬עוברת‭ ‬ליהושע‭, ‬המאחד‭ ‬בתוכו‭ ‬את‭ ‬שני‭ ‬התפקידים‭ – ‬שליח‭ ‬אלוקים‭ ‬ומנהיג‭ ‬העם‭. ‬דור‭ ‬דור‭ ‬ומנהיגיו‭. ‬דור‭ ‬דור‭ ‬ושופטיו‭.‬

אולי יעניין אתכם:

מלכת השרון

טעמים בשוק, מעפילים בקולנוע ומלטשות יהלומים בלתי נשכחות. ההיסטוריה המפוארת של נתניה פוגשת את המטיילים של היום עיר היהלומים, חבצלת השרון – את הכתבה הזאת

קרא עוד »

בשבילה גיבורים עפים

בשבילה גיבורים עפים טיול צפוני בשביל המייסדים של מטולה, המושבה היפהפייה באצבע הגליל שידעה לא מעט דמויות מופת הדרך בכביש 90 המקשרת בין ראש פינה

קרא עוד »

אל המרחב הביוספרי

אל המרחב הביוספרי מאת: יואב יאיר זו בדיוק העונה: ביקור בגבעת הרקפות ואנדרטת הקיבוצים ברמות מנשה גם הפעם גיחה אורבנית פחות אל הטבע הסובב אותנו:

קרא עוד »
נגישות