הצדיק מסטפנשט

הכירו את החסידות שהוקמה יש מאין בני ברק

הרב אברהם יעקב סלומון הקים יש מאין את חסידות סטפנשט בארץ ישראל, בבני ברק והפך את קבר הצדיק בנחלת יצחק בגבעתיים – מקום אליו הובאו עצמותיו מהעיירה סטפנשט ברומניה – למקום עלייה לרגל, בקשת חסד וישועה לאלפים של מאמינים.
יחד עם אחיו, הרב לוי סלומון, הם חידשו את העניין סביב האדמו"ר אברהם מתתיהו פרידמן (נקרא כך משום שנולד בנר ראשון של חנוכה) שהיה אחד מן הבולטים בין צדיקי ארץ זו.
סבו היה האדמו"ר רבי ישראל מרוז'ין ונתפרסם בכך שכשהיה ילד ולמד את אותיות האל"ף-ב"ת, כשהגיע לאות י' התבטא ואמר: "כעת עשיתיך יהודי טוב". על אף שמעולם לא זכה להעמיד צאצאים, הרי מאות זוגות שלא בורכו בפרי בטן פוקדים את בית העלמין בנחלת יצחק ונושעים על ידו וסיפורים רבים נקשרו בראשו.
בשבוע שעבר ביקר הרב סלומון, שפרש רשת של מוסדות של החסידות, ברומניה – וחנך בית כנסת שהשלטונות המקומיים שיפצו והפכו לפנינה ארכיטקטונית.
הרב סלומון סיפר שם על מסירות הנפש של הרב, על לימודו בנגלה ובנסתר ועל פטירתו בחצות ליל שבת, כשהוא בן 46 בלבד. על הישיבה שהקימו חסידיו מיד לאחר פטירתו, ישיבה בשם "בית אברהם" שעמדה על תילה עד מלחמת העולם השנייה עת הוחרבה העיר ותושביה היהודים ברחו לכל עבר. הם נשאו כולם בכיסם את צוואתו המרטיטה של האדמו"ר אברהם מתתיהו להמשיך ולסייע לחיזוק בתי תורה, בתי תפילה ובתי חסד.
כאמור, סיפורים רבים נקשרו לשמו. פעם אחת נכנס לבית המדרש ותפס את תלמידיו בני הישיבה משחקים דמקה. הם חשו כאילו נתפסו בקלקלתם, אבל האדמו"ר רק חייך ואמר: "תמשיכו, תמשיכו תלמידיי, גם ממשחק דמקה ניתן ללמוד. הכלל הראשון – תמיד צריך לשאוף ללכת למעלה. כלל שני – כשאתה מגיע סוף סוף למעלה, אז אתה יכול ללכת לכל מקום שתרצה. כלל שלישי – מותר לך להקריב אחד – כדי לאכול אחר כך שניים. כלל רביעי – אסור לדלג שתי משבצות, תמיד צריך לעשות את הדברים לאט, ביסודיות ומתוך מחשבה לטווח רחוק.
אפילו מצלב שראה האדמו"ר, כשקבוצת נוצרים ברומניה יוצאת אל הנהר הקפוא בחורף ומשרטטת בקרח את הצלב – למד מכך משהו והעביר לתלמידיו. תחשבו על הקרח, הוא אמר להם. הקרח עשוי ממים והרי מים נמצאים בליבה של ההוויה היהודית. נשים טובלות במקווה טהרה מלא מים, במשך היום אנחנו נוטלים ידיים לפני תפילה ולפני ארוחה, מים טיהרו את ידיהם ורגליהם של הכוהנים ואפילו לפני שטומנים אדם בקברו, שוב מטהרים אותו.
עבור היהודי המים אפוא, הם ערך של קדושה וטהרה, אבל כשהם קופאים על מקומם ומפסיקים לנוע, לזרום, הם הופכים לקרח ואז אפשר אפילו לחצוב מהם צלב. עוד היה אומר פעם, הלבבות היו חמים – והמקוואות קפואים, היום הלבבות קפואים והמקוואות חמים…
במקרה אחר ביקר בעיר ברומניה ושמע שבית החולים היהודי במקום עומד להיסגר מפני שאין הגבירים המקומיים רוצים לתרום להחזקתו. הוא עלה על הבמה ופתח בדרשתו וסיפר כי מקובל שהשכינה שורה למראשותיו של חולה ופעם באה לפני כיסא הכבוד וקבלה על כך שנשלחת לבתיהם של יהודים עניים ששוכבים במיטות ממורטטות, ללא כרית, עוני ורעב בבית והשכינה הוסיפה כי אין בכוחה עוד לשאת ולראות מראות כאלה. אנא ריבון העולמים, שלח אותי לבתים עשירים, מרווחים וספונים בכל טוב. הבטיח ריבונו של עולם למלא את רצונה.
הגבירים העשירים, פרנסי הקהל, התחילו לחלות לא עלינו והשכינה קיבלה מה שרצתה: ביקור בבתי מידות מפוארים, נוחים ומרווחים. כשראו העשירים שאין הם חדלים לחלות, החליטו בו במקום להקים בית חולים בשביל דלי הקהילה, שהרי אם יחלה עני יהיה לו מקום להניח בו את ראשו בחדר נקי, מלא אוויר, על מיטה רכה ונקייה, יקבל תרופות, יאכל כראוי ורופא אמתי יטפל בו. כך תוכל השכינה להיות שורה גם אצלו.
אבל עכשיו, כשאתם הגבירים אינכם רוצים לתרום כסף לבית החולים, קרא הרב, והוא עלול לסגור דלתותיו, שוב תיאלץ השכינה לבוא אליכם, אל בתי העשירים והפרנסים.
אלה הבינו את הרמז ומיד הכניסו את היד אל כיסיהם ושילמו את כל מחסורו של בית החולים היהודי שהמשיך לפעול ולסייע לעניי העיר.

אולי יעניין אתכם:

על החירות

על החירות מאת: הרב אורי איינהורן, כפר שמריהו בעולם בו האדם ניצב במרכז, החירות אינה אלא אחיזת עיניים במגילת העצמאות האמריקאית, שנוסחה ברובה ע"י תומאס

קרא עוד »

גלות מנטאלית

גלות מנטאלית מאת: הרב אורי איינהורן, כפר שמריהו קל להוציא את בני ישראל ממצרים – אבל קשה להוציא את מצרים מבני ישראל לאחר שיוצא משה

קרא עוד »
נגישות