מאחורי הקלעים: כך פורסים כנפיים

אחרי 70 שנה של פעילות ארקיע בישראל, המטוס הראשון בעולם מדגם אירבוס 321neo LR נחת השבוע לישראל. איך מרגיש לטוס במטוס "חדש מהניילונים"?

במרחק של קצת יותר מארבע שעות טיסה מישראל, בפאתי עיר הנמל המבורג, ממוקם אחד ממפעלי המטוסים הגדולים בעולם, מפעל אירבוס. עשרות אלפי עובדים פועלים סביב השעון בהאנגרים ענקיים כדי לבנות מטוס. מאחר וחברת ארקיע רכשה מטוס חדש כזה ולא רק זו, אלא הוא הראשון בעולם מדגם זה, יצאנו להכיר מקרוב איך בונים מטוס.
כיאה לחברה ענקית כזו, מיד כשנכנסים לתחום המפעל צוות שלם עמל להסביר לך הכל. לצלם אסור, אבל ללמוד חשוב. מתברר שהחברה נוסדה בשנת 1970 על ידי ממשלות צרפת וגרמניה, במטרה להתחרות ביצרנית המטוסים האמריקנית בואינג. למיזם הצטרפו ספרד ב-1971 ובריטניה בשנת 1978 , היא רשומה בצרפת והתמקדה מאז הקמתה בפיתוח מטוסי נוסעים.
עם כ-63,000 עובדים ו-16 אתרי ייצור בצרפת, גרמניה, בריטניה, ספרד, ארצות הברית וסין – מאז המסירה הראשונה שביצעה במאי 1974 מכרה החברה כעשרת אלפים מטוסים.
אחד הדברים המדהימים באיירבס הוא המספרים: 60 מטוסים נמסרים בחודש. צבר הזמנות 997 מיליארד דולר ל-15 שנים קדימה.
ממוצריה הבולטים של החברה – איירבוסA320 – , מטוס הנוסעים הראשון בעולם המופעל באמצעות מערכת בקרת טיסה טוס-על-חוט ו-איירבוס A380 – , מטוס הנוסעים הגדול בעולם.
העבודה מדהימה. די לראות את בניית הכנפיים של ה- A380 כדי להבין עוצמה מהי. מוטת כנפיים של עשרות מטרים מועלת לתוך מגדל שבתוכו עמלים ופועלים עשרות אנשים כל אחד בתחומו. אפילו צבע המטוס נעשה בעבודה ידנית ולפי הזמנת כל צרכן. חצי מיליארד יורו עולה כזה מטוס שמסוגל להטיס כ-800 נוסעים בשלוש קומות.
בהאנגר אחר, עובדים על מטוס המטענים הענק ה"באלוגו" – שגם חלקיו מובאים ממקומות שונים באירופה כדי להשלים את ייצורו. השבוע הצטרף גם המטוס החדש שלנו לרשימה.
אל מול המטוסים הענקיים עומדים צפופים בשורה מחכים כל אחד לטיפול בו עשרות מטוסים חדשים מהניילון של הדגם החדש מדגם Airbus 321neo LR.
הדגם החדש הזה, למדנו במפעל, הוא בעל צבר ההזמנות הגדול ביותר בקטגוריית המטוסים צרי הגוף של כל היצרנים והוא הגרסה החדישה ביותר של סדרת A321 הפופולרית של איירבס וייחודו במנועיו החדישים, בנוחות המקסימלית ובטווח טיסה המאפשר לטוס עד 8 שעות ברציפות. אורן תבור, קברניט ארקיע שמטיס את ה"צעצוע" החדש הזה שעלותו כ-80 מיליון יורו מספר לי שמכלי הדלק הנוספים שלו מאפשרים לטוס עד 8 שעות ברציפות, שלנוסעים בו יוצעו שירותי אינטרנט רציף וחיבור לרשת ושמותקנת בו מערכת בידור חדישה המשדרת תכנים של חברת HOT למכשירים האישיים של הנוסע (Bring your own device).
המטוס החדש הנקרא על שמו של הפזמונאי אהוד מנור (אחרי סידרה של ענקי זמר אחרים) והוא כולל 220 מושבים במחלקה אחת. בתקופה הקרובה יצטרפו לצי ארקיע שני מטוסים נוספים מסוג Airbus 321neo LR לצד צי מטוסי הסילון מדגם אמבראייר, ובעתיד תצטייד החברה במטוסי איירבס נוספים.
הטיסה חזרה לישראל עם מטוס "מהניילון" היתה חוויה. אם הכרתם את ההרגשה ברכב חדש, דמיינו ושוו לכם את ההרגשה הזו במטוס שכל כולו שלך. טוב – לא באמת שלנו, רק לשלוש שעות ו-55 דקות בחזרה. אחרי המקלחת בישראל הוא רענן דיו להתחיל סבבים של טיסה.
ואיך אומר מנכ"ל החברה, ניר דגן? מטוס צריך להיות באוויר. לשם כך הוא יוצר. אז מי אנחנו שנתווכח? טיסה נעימה.

אולי יעניין אתכם:

חדשות התיירות

חדשות התיירות מחדשים את הטיסות לארצות הברית וממנה חברת התעופה דלתא אייר ליינס הודיעה שתחדש את הטיסות לישראל בתחילת יוני ותפעיל 4 טיסות שבועיות מניו

קרא עוד »

משלוח של 10 טון

מה גורם לארבעה קרנפים לעבור דירה, ומהו היעד הקריר שבו יקבעו את מושבם? מאת: שגית הורוביץ, ספארי רמת גן 19 שנה חלפו מאז הגיעה טנדה

קרא עוד »

תחת תאנתו

תחת תאנתו מאת: עמי יוגב כמה מעלות יש לה, לתאנה הבריאה הזו – הפרי היחיד כמעט ששומר באדיקות על עונה מיוחדת בשנה "התאנה חנטה פגיה"

קרא עוד »
נגישות