פרס ישראל לחינוך

החינוך לגאולת האדם החל באברהם אבינו, פרטנר ראוי למחנך האלוקי

לאחר הנסיונות הקודמים בגן עדן, במבול ובמגדל בבל לגאול את האדם ואת העולם, כעת אלוקים הופך מאדון למורה – וכך מתאר זאת הרב יוסף דב סולובייציק, בספרו “המסע של אברהם”: “גאולת האדם זקוקה לתהליך חינוכי והמורה והמדריך הוא לא רק אלוקים בכבודו ובעצמו. האדם חייב לשתף פעולה עם אלוקים על מנת לרפא את המהות השבורה של כל הנבראים. בלי העזרה של האדם אלוקים לא יוכל להחזיר את ההרמוניה לבריאה ולא יוכל להוציא את האדם מהשחיתות המוסרית אליה נפל ולכן אלוקים ירד לעולם והציע לאדם ברית ושותפות על מנת שיוכלו לרפא את העולם יחדיו”.
אדם הראשון לא נענה לקריאה של “אייכה”, נח לאחר המבול השתכר, וכעת אלוקים מוצא שותף מתאים למשימה.
מהי התכונה הבולטת אצל אברהם? על כך מעיד אלוקים בעצמו:
” כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה’ לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט…”
התכונה הבולטת אצל אברהם היא היותו איש חינוך. אלוקים המורה והמחנך הראשון של האנושות פוגש בעת הזאת את המחנך האנושי הראשון – אין שותפות טובה מזאת.
אלוקים מצווה על אברהם לשאת את דרך החינוך ולהוביל את הדרך.
” הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים [… ]לֹא-יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם כִּי אַב הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ”.
האמירה של אלוקים לאברהם היא רדיקלית: אלוקים אומר לאברהם שהשגחתו של האל יוצרת חיים ואף מחייה אותם. הוא שולט על חוקי הטבע וגורם לעולם להסתובב סביב צירו וגם את האדם הוא יוצר ומחיה, אך דבר אחד הוא מנע מעצמו – את גאולת האדם. אלוקים לא יגאל את האדם מיצרו ומדרכו על האדם לעשות זאת בעצמו. ואלוקים לא עושה זאת על ידי שלילת הבחירה החופשית או בנסים ונפלאות, אלא האדם חייב להתעלות מעל עצמו ולשאוף לגאולה. והדרך היחידה להגיע לגאולה היא לא על ידי כוח אלא על ידי חינוך האדם. אברהם הופך לאבא המחנך את בניו ואת חניכי ביתו.
אך אברהם הופך להיות לא רק “אב להמון גויים” ולחנכם בדרך ה’ בדרך לגאולת האדם, אלא גם לאמא של האנושות: “וְהֶאֱמִן בַּה’ וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה”. הרב סולוביציק בספרו, מנער את המילה הזאת, “והאמין”, ממשמעותה הידועה של (belief) אמונה, ונופך בה משמעות חדשה ונועזת – והאמין במשמעות של אומנה: לגדל, לעלות ולחנך (הפעיל של השורש א.מ.נ.). כפי שמצינו במגילת אסתר “והוא אומן את הדסה היא בת דודו”, אברהם לקח על עצמו גם את הצד הנשי האמהי של לגדל את המצטרפים לאותה אמונה מוסרית ואתית. הוא גידל אותם ודאג לכל מחסורם. אברהם פותח את אהלו לרווחה ומכניס אורחים, הוא מקפיד על שמירת כבודם של יושבי הארץ ורכושם ולא מרשה לרועי לוט לגזול את המרעה של הרועים המקומיים, הוא בונה מזבחות בכל הארץ לשם ה’ וכמו כן הוא מקים מפעלי חסד והסעדה במקום שבו הוא מכריז על האלוקים היחיד והמיוחד. אין הוא נביא הזעם שרוצה בהשמדת היקום והארץ אלא בתיקון האדם וגאולתו באהבה אמהית ואבהית שאין לה קץ, עולם חסד ייבנה.
ברבות השנים אלוקים מצווה על זרעו של אברהם לחנך, פשוטו כמשמעו:
“וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ, וְדִבַּרְתָּ בָּם, בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ, וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ”.
החינוך יעטוף אתך בכל שלבי היום יום, אתה תשנן עם הילדים את ערכי המוסר ואתיקה, בדרך לפני השינה ואחרי הקימה בבוקר, בבית ובדרך. חינוך והעברת המסרים לדור הבא יהיו אבן פינה לדת אותה אתה מוביל כמרכיב מרכזי בתרבות.
החינוך לא נשאר רק בתא המשפחתי ובין אב לבנו, אלא התפרס כעבור אלפיים שנה גם לרמה הלאומית. העברת המסורת מאב לבן מבורכת היא, אך על העם לדאוג גם למי שאין לו הורים או הוריו עסוקים מדי. וכך קמה לה מערכת החינוך – כמערכת חובה בעם היהודי שהקדימה את חוק חינוך חובה בשנים רבות.
“זכור אותו האיש לטוב ויהושע בן גמלא שמו, שאלמלא הוא נשתכח תורה מישראל. שבתחילה, מי שיש לו אב – מלמדו תורה, מי שאין לו אב – לא היה למד תורה […] התקינו שיהו מושיבין מלמדי תינוקות בירושלים […] עד שבא יהושע בן גמלא ותיקן, שיהו מושיבין מלמדי תינוקות בכל מדינה ומדינה ובכל עיר ועיר, ומכניסין אותן כבן שש כבן שבע”.
המהפכה שהתחילה עם אברהם אבינו קיבלה דחיפה ועידוד מתקנות חינוכיות בכל הדורות ואת אותה מהפכה של חינוך למוסר ערכים ואתיקה, היהדות נושאת על שכמה עד היום הזה.

אולי יעניין אתכם:

היופי של אתונה

היופי של אתונה מאת: הרב יחיאל וסרמן “החיים מתנהלים על מי מנוחות”, אומר חבר הקהילה בבירה היוונית ומוסיף – “יש לנו חיי קהילה יפים” בית

קרא עוד »

יאסו, קהילה

יאסו, קהילה מאת: הרב יחיאל וסרמן קהילת יהודי סלוניקי חוגגת עבר מפואר – לצד אתגרי התקופות סלוניקי היא העיר הגדולה בצפון יוון ועיר נמל חשובה.

קרא עוד »

פדובה: מהרמח”ל ועד היום

פדובה: מהרמח”ל ועד היום מאת: מאת: הרב יחיאל וסרמן עם 80% נישואי תערובת, קשה להיות אופטימי בנוגע להמשך קיומה של הקהילה היהודית בעיר האיטלקית בעיר

קרא עוד »
נגישות