פעמיים כי טוב, יומיים לרכוב

סשן כפול של רכיבה מאתגרת באזור הערבה – מדבר מלא יופי והדר

רגע עם פרוץ האביב, רגע לפני החום הגדול, כדאי לבקר בחבל ארץ מיוחד ומלא קסם: הערבה.
לכבוד פסח – מסלול שמתוכנן ליומיים, עם לינה בחאן מקסים בצופר. רכיבה שדורשת התארגנות קצת אחרת, אבל שווה את המאמץ. קדימה לדרך :
נקודת ההתחלה והסיום של היום הראשון – תחנת הדלק פז בעין חצבה. זמן נסיעה מהמרכז בבוקר: כשעתים וחצי.
כדאי לצאת מהמרכז בשעה 6:30-7:00, להגיע עד 9:30 לתחנת הדלק. התארגנות קצרה ויצאנו לדרך .
נחצה בזהירות את כביש 90 -כביש הערבה. מול תחנת הדלק נפגוש שביל סימון שחור שפונה לכיוון מערב, נפנה מהשביל שמאלה לכיוון דרום-מערב, לכיוון מבנים של בדואים עם מכלאות צאן מאולתרות. נחצה את המבנים ונצא על שביל רחב לכיוון דרום-מערב, עד שנגיע לשביל מסומן שחור, שביל המעיינות, וסימון שבילים עם ציור גמל אדום.
השביל השחור נפגש עם שביל ירוק שפונה לכוון מערב – נחל מסור: שביל רחב מסודר שמאופיין במרקמים שונים של קרקע חצץ, חול, אדמת לס ועוד הפתעות – ועולה במתינות לכיוון הר מסור המשונן שמדי פעם מבצבץ מבעד לגבעות.
השביל הירוק ממשיך לכיוון הר מסור ולגבי מסור, והקירות של הנחל סוגרים אט-אט על השביל ומצמצמים אותו. מרכיבה במרחב עוברים לרכיבה בתוף ערוץ יפהפה ומרשים בקירות זקורים ונישאים. הרכיבה באזור זה חשוב שתתבצע רק על השביל המסומן. זהו אזור אימונים של חיל האוויר ויש חשש להמצאות נפלים באזור, לכן חשוב לא לסטות מהשביל.
הגענו לפיצול שבילים עם שביל אדום – מקום עצירה. מניחים את האופניים, שתייה ואנרגיות, ממשיכים ברגל לכיוון מערב על השביל הירוק עוד 200 מטר על לגבים המים של נחל מסור – אחרי שיטפונות הם מלאים מים ומאד מרשימים, עתה אחרי עונת הגשמים הם ריקים וניתן לטייל בתוכם. למאותגרים נמשיך בגבים עם השביל, נטפס להר מסור טיפוס שיפועי ונחזור על השביל האדום לנקודת העצירה – ושם נפגוש את האופניים.
חוזרים על השביל הירוק בדרך ממנה באנו, פונים צפונה בשביל השחור ומושכים לכיוון צפון-מזרח. האנטנה של עין חצבה נראית כבר מרחוק, אליה אנו שואפים. חוזרים דרך מושבת הבדואים ממנה באנו, חוצים את כביש 90 בזהירות ואז בתחנת הדלק – קפה בארומה ומנוחה.
סיום יום ראשון: אורך כ-35 ק”מ, זמן רכיבה עם הטיפוס להר מסור – 5 שעות.
מי שזמנו קצר אורז את עצמו ואת גלגליו ויוצא חזרה.
למתכננים יומיים של רכיבה יש להשאיר רכב בתחנת הדלק להקפצת נהגים בסיום הרכיבה ביום השני ,
יציאה דרומה לכוון צופר לחאן של קובי – שירת הערבה. חשוב לתאם כמובן לפני הגעה למקום: חאן מאובזר, נקי ומסודר, מקלחות נקיות ומסודרות ומטבח מאובזר בו ניתן להכין במקום אוכל עם כיריים, מקרר וכד’. השינה באוהלים גדולים ומרווחים על מזרונים ומחצלות – ממש מקום מושלם לאירוח.
יום שני: חוצים את צופר לכוון מערב, יוצאים דרך השער האחורי של צופר, חוצים לולים, עולים על שביל ישראל לכיוון צפון – חלק משביל מציר המעיינות שילווה אותנו לכל אורך הרכיבה ביום זה. השביל מתחלף לסימון שבילים אדום. ממשיכים צפונה על שביל רחב ונוח לרכיבה, המשנה את פניו מדי פעם: עליות ומורדות מתונות על גבעות אדמת לס רכה. עוברים את עין שחק, אזור שחרור של ראמים לטבע, ומטפסים למצפה עין שחק – לזכרו של פקח שנספה בהתרסקות מטוס זעיר בפיקוח על עדרי הראמים שבאזור. מצפה יפה ומסודר עם שולחנות ותצפית נהדרת על האזור – מקום מושלם לארוחה ומנוחה. ממשיכים על השביל השחור – ציר המעיינות לאחר 3 קמ נפגוש השביל הירוק של נחל שבו רכבנו נמשיך בשביל השחור עד לפנייה לכיוון המאהל הבדואי, ומשם כבר רואים את האנטנות של עין חצבה שבה השארנו אמש רכב להקפצת נהגים. חוצים את הכביש בזהירות ומשם נסיעה של 20 דקות לצופר לאיסוף הרכבים; התארגנות, וחזרה לצפון
יום שני: כ-35 ק”מ, 5 שעות רכיבה.
איפה אוכלים: עין חצבה, בתחנת הדלק ארומה ומסעדות נוספות.

איציק רחמים, מדריך רכיבה מוסמך:
izik.2003@gmail.com

אולי יעניין אתכם:

מלכת השרון

טעמים בשוק, מעפילים בקולנוע ומלטשות יהלומים בלתי נשכחות. ההיסטוריה המפוארת של נתניה פוגשת את המטיילים של היום עיר היהלומים, חבצלת השרון – את הכתבה הזאת

קרא עוד »

בשבילה גיבורים עפים

בשבילה גיבורים עפים טיול צפוני בשביל המייסדים של מטולה, המושבה היפהפייה באצבע הגליל שידעה לא מעט דמויות מופת הדרך בכביש 90 המקשרת בין ראש פינה

אל המרחב הביוספרי

אל המרחב הביוספרי מאת: יואב יאיר זו בדיוק העונה: ביקור בגבעת הרקפות ואנדרטת הקיבוצים ברמות מנשה גם הפעם גיחה אורבנית פחות אל הטבע הסובב אותנו: