מעמק לפסגה

רכיבה סתווית מאתגרת אך מתגמלת בין לטרון להר כרמילה

בחוץ עדיין חשוך. האוויר כבר קריר יותר ועננים שטים בשמים – זה הזמן לחזור לרכוב באזור הרי ירושלים.
ניפגש בלטרון, בחניה שליד יד השריון . התארגנות ויוצאים לדרך, חוזרים לצומת ממנו הגענו – כביש 3, חוצים מזרחה, לכיוון המנזר אפוף המסתורין. בקצה הכביש הפנימי חולפים על הכניסה למנזר וגולשים בשביל עד למפגש דרך עפר שחוצה את השביל. אם שפר מזלכם והגעתם מוקדם בבוקר, את תחילת הרכיבה ילוו צלילי הפעמונים של מנזרי לטרון ועם קצת ערפילי בוקר אתם ממש רוכבים בסט של סרט.
פונים שמאלה בשביל ורוכבים לכיוון צפון מזרח על למפגש עם שביל ישראל . פונים ימינה עם השביל וחוצים את נחל נחשון, מכאן מתחיל טיפוס עבה על בסיס שביל ישראל לכיוון נווה שלום, עלייה לא קלה שלאורכה פינת זיכרון לזכר לוחם משמר הגבול ובית הקברות של נווה שלום, ישוב שיתופי של יהודים וערבים שהוקם בשנת 1969.
בקצה העלייה פינת מנוחה מוצלת וספסלי קק”ל לזכרו של אייבי נתן, ספן השלום. אחרי שתייה והחזרת הנשימה הסיטו את המבט אחורה לדרך ממנה באתם – נוף עמק לטרון פרוס
לרגליכם. המנזרים, אתר ההנצחה לשריון ואתר מיני ישראל לצד חלקות מעובדות – פסיפס מרהיב של צבעים.
פונים שמאלה וממשיכים על שביל ישראל – אנו רוכבים עכשיו באזור מיוער מערבית לדרך בורמה המפורסמת, אותה נפגוש בהמשך. השביל פונה ימינה ואתו נמשיך עד לפיצול שבילים עם כביש סלול – דרך בורמה, פונים שמאלה ויורדים בזהירות את הירידה – ירידת הסרפנטינות – דרך שנפרצה עבור הג’פים וכלי הרכב שפרצו את הדרך לירושלים במצור על העיר.
ממשיכים על השביל האדום ביער האורנים והברושים וממנן יוצאים למסילת ציון על כביש 38. ביציאה מהישוב עולים על הגשר שעובר מעל כביש 38. עצירה למנוחה, נשנוש, אנרגיות, מים ועוד מים וממשיכים. בירידה מהגשר פונים ימינה, מתחברים לשביל השחור ומתחילים בטיפוס ארוך-ארוך לכיון הר כרמילה. השביל השחור עולה באטיות, על הרכס מימין נראה את הישובים הסמוכים לבית שמש ואת הערוץ העמוק של נחל כרמילה, אותו נחצה עם השביל השחור ונמשיך בטיפוס לפסגה.
אנו ממשיכים על השביל השחור ומתחברים לדרך נוף צפונית ומקפידים לשמור על השביל השחור – חולפים על העלייה לישוב שואבה ומגיעים בקצה השביל השחר לצומת ה-H, שנקרא כך בשל ריבוי השבילים הנכנסים אליו.
כדרכי אני מציב בפני הרוכבים חובבי האתגרים אופציה להרחבה – המשך רכיבה על השביל האדום עוד 3 ק”מ עד לעין לימון, מעיין ובריכה שנמצאים מעל הדרך מימין בצל תאנה וצוק גבעה שמעל: מקום נהדר לעצירה ולטבילה. צריך לטפס אל הבריכה ברגל, המקום נמצא מעט לפני הכניסה לכפר ראפא מול הכניסה לסינגל ראפא המשולט.
למי שאינו מעוניין בהרחבה – צומת ה-H היא מקום נהדר לעצירה, אכילה ומנוחה לקראת המשך הרכיבה .
ממשיכים: פונים ימינה בצומת H ומתחילים בטיסה נהדרת וזורמת לאורך נחל כסלון, על שביל ישראל לכיוון מערב. ערוץ הנחל מימין, השביל רחב נוח ופתוח הנוף העובר בערוץ מדהים – לנו לא נותר אלא ללחוץ קדימה וליהנות מהרוח הפראית על הפנים. זהו פיצוי נהדר לטיפוס הארוך עד לכרמילה: הטבע יודע גם לפצות…
ממשיכים בשביל ישראל לאורך הנחל, חולפים על פני מערת בני ברית, עוברים דרך שער האבן המפורסם של יער הקדושים ויוצאים לשביל המקביל לכביש 38. פונים ימינה על השביל הפונה לכיוון צפון-מזרח ורוכבים לאורך כביש 38 עד לגשר של מסילת ציון אותו חצינו בדרך להר כרמילה. פונים ימינה בירידה מהגשר ורוכבים לאורך כביש 38, הפעם מצדו השמאלי. עוברים את שביל ישראל ופונים שמאלה ליד החממות לכיוון מצפה שער הגיא, ממשיכים בשביל השחור עד לחיבור של שביל ישראל – פונים ימינה, חוצים את נחל נחשון ומשם דרך המנזר חזרה לחניה בלטרון – קפה, מאפה שתייה. סוף מסלול.
מרחק: כ-40 ק”מ
קושי: בינוני-קשה

איציק רחמים, מדריך רכיבה מוסמך:
izik.2003@gmail.com

אולי יעניין אתכם:

חייל ומשורר

חייל ומשורר טיול קצר בשישי / שבתאי שירן, מורשת הגליל חַיָּלִים אַלְמוֹנִים הִנְנוּ, בְּלִי מַדִּים, וּסְבִיבֵנוּ אֵימָה וְצַלְמָוֶת. בגיל 18, בשנת 1925, עלה אברהם שטרן

קרא עוד »

בשבילה גיבורים עפים

בשבילה גיבורים עפים טיול צפוני בשביל המייסדים של מטולה, המושבה היפהפייה באצבע הגליל שידעה לא מעט דמויות מופת הדרך בכביש 90 המקשרת בין ראש פינה

לילה אחד בתמוז

פעם אחת בשנה זה קורה: ליל ירח מלא בעמק המעיינות מציע שלל פעילויות קיץ ממגוון רחב לכל המשפחה. זה מה שמחכה לכם השנה בפעם הרביעית,