כותבים היסטוריה

מי באמת הפך את העם היהודי למהפכן הדמוקרטי הגדול בתולדות האנושות?

השנה חוגגים בעולם 500 שנים לרפורמציה של מרטין לותר שהנגישה את התנ”ך לכל שכבות העם ואתגרה את הכנסייה הקתולית. אבל המהפכה הדמוקרטית והרפורמציה האמתית, כפי שתכף נלמד, התרחשה ביהדות אלפי שנים קודם לכן.
משה רבינו טוען כנגד הקב”ה: “לֹא-אוּכַל אָנֹכִי לְבַדִּי, לָשֵׂאת אֶת-כָּל-הָעָם הַזֶּה: כִּי כָבֵד, מִמֶּנִּי וְאִם-כָּכָה אַתְּ-עֹשֶׂה לִּי, הָרְגֵנִי נָא הָרֹג–אִם-מָצָאתִי חֵן, בְּעֵינֶיךָ; וְאַל-אֶרְאֶה, בְּרָעָתִי”.
משה רבינו קורס תחת גל התלונות של בני ישראל: המסע הוא כבד מנשוא, תשובתו של הקב”ה היא ביזור הכח והאצלת סמכויות וההשפעה לשבעים הזקנים נבחרי העם:
” וַיֵּרֶד ה’ בֶּעָנָן, וַיְדַבֵּר אֵלָיו, וַיָּאצֶל מִן-הָרוּחַ אֲשֶׁר עָלָיו, וַיִּתֵּן עַל-שִׁבְעִים אִישׁ הַזְּקֵנִים; וַיְהִי, כְּנוֹחַ עֲלֵיהֶם הָרוּחַ, וַיִּתְנַבְּאוּ, וְלֹא יָסָפוּ.”
אך לא רק שבעים הזקנים מתנבאים ומביעים את דעתם, התופעה הרוחנית מתפשטת לה כאש בשדה קוצים.
” וַיִּשָּׁאֲרוּ שְׁנֵי-אֲנָשִׁים בַּמַּחֲנֶה שֵׁם הָאֶחָד אֶלְדָּד וְשֵׁם הַשֵּׁנִי מֵידָד וַתָּנַח עֲלֵהֶם הָרוּחַ, וְהֵמָּה בַּכְּתֻבִים, וְלֹא יָצְאוּ, הָאֹהֱלָה; וַיִּתְנַבְּאוּ, בַּמַּחֲנֶה”.
הפירוש המקובל הוא מדרש שמספר על בחירתם של שבעים הזקנים. משה לקח שישה מכל שבט ושם בגורל “בכתובים”, ומתוך 72 זקנים בחר את השבעים – אם כן נותרו שני זקנים, אלדד ומידד שהם בכתובים. הם נבחרו בגורל, והם לא יצאו החוצה מהמחנה להתנבא כמו כל הזקנים אלא התנבאו במחנה.
אך ברצוננו לחדש היום בפשט הכתובים:
תפיסתם של הזקנים היא שוב יצירת אליטה שלטונית שמסתגרת מחוץ למחנה ומתנבאת, אלדד ומידד יוצרים מהפכה של ממש”: וַתָּנַח עֲלֵהֶם הָרוּחַ, וְהֵמָּה בַּכְּתֻבִים, וְלֹא יָצְאוּ, הָאֹהֱלָה; וַיִּתְנַבְּאוּ, בַּמַּחֲנֶה.
” והמה בכתובים” – הם נמצאים בעולם שכולו קריאה וכתיבה והם לא יוצאים החוצה ומראים לכל העם שהמחנה כולו יכול להתרומם ולהיות שרוי בכתובים. ואכן עם ישראל הופך להיות עם הספר – עם ישראל כולו יכול לדעת קרוא וכתוב – אכן הרפורמציה של אלדד ומידד הקדימה את מהפכת לותר באלפי שנים!
אלדד ומידד מתחילים להתנבא במחנה וגם תוכן הנבואה חורג מהרגיל. הם נתנבאו על מות משה, על עסקי השליו ועל מלחמת גוג ומגוג. נבואתם יוצרת כת נבואית שונה מהמקובל וחותרת תחת ההנהגה של משה רבינו. היא מאתגרת את ההנהגה ויוצרת אופוזיציה כנגד ההנהגה הנוכחית, היא מתריסה, היא מגלה סודות שאסור לגלותם בנוגע לעתיד. והנה יהושע תלמידו של משה חש בסכנה..
“וַיָּרָץ הַנַּעַר, וַיַּגֵּד לְמֹשֶׁה וַיֹּאמַר: אֶלְדָּד וּמֵידָד, מִתְנַבְּאִים בַּמַּחֲנֶה. וַיַּעַן יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן, מְשָׁרֵת מֹשֶׁה מִבְּחֻרָיו–וַיֹּאמַר: אֲדֹנִי מֹשֶׁה, כְּלָאֵם. וַיֹּאמֶר לוֹ מֹשֶׁה המְקַנֵּא אַתָּה לִי; וּמִי יִתֵּן כָּל-עַם ה’, נְבִיאִים–כִּי-יִתֵּן ה’ אֶת-רוּחוֹ, עֲלֵיהֶם”.
משה רבינו זורע כאן את הזרעים הדמוקרטיים הראשונים, את ביזור השלטון והסמכות, את השאיפה להפוך את כל עם ישראל לממלכת כהנים וגוי קדוש. ליצור מצב שכל אחד הוא נביא וגם כהן. שכל אחד יוכל למשול ברוחו, למשול במשפחתו על פי רוח שהאציל עליו הקב”ה .
והיטיב לבטא זאת הרש”ר הירש:
“כי נתגלה כאן שמינוי הרשות הרוחנית העליונה בישראל לא באה לייסד מונופולין של הרוח, כי הכישרון הרוחני הניתן מאת ה’ איננו מותנה בשום משרה ותפקיד, והאחרון בעם ראוי ליטול חלק ברוח ה’ לא פחות מן הראשון במשרה… משה רבנו שמט את הקרקע מכל מחיצה אפשרית בין ‘כהני דת’ אנשי קדש לבין ‘הדיוטות’ אנשי חול”.
אם כן, מצאנו היום את זרעיה של הרפורמציה והדמוקרטיה של הרוח, שבסופו של דבר הפכה את העם היהודי למהפכן הדמוקרטי הרוחני הגדול ביותר בתולדות האנושות.

אולי יעניין אתכם:

אל ארצי.

עין תות, שבע אחיות וצינור חצוב בסלע – סיור תנ”כי מהישוב בית אל למעלה מכמש, ושאלת מיליון הדולר: איפה היא בית אל המקראית? קום והתהלך

קרא עוד »

4 רוחות מהר צפחות

4 רוחות מהר צפחות כתב וצילם: קובי פינקלר מסלול חדש ומותאם למשפחות נפרץ בהר השוכן בפאתי הרי אילת פרשיות השבוע הקרובות, המתארות את מסעות בני

קרא עוד »
נגישות