צלם אלוקים

כמה זמן עוד ייקח לעולם ללמוד לקבל את הכבוד שבשוני?

“אנו מאמינים שאין האמיתות האלה טעונות הוכחה: כל בני האדם נבראו שווים, הבורא מעניק להם זכויות מסוימות שאי אפשר לשלול מהם, ובזכויות אלה כלולים חיים, חופש והחתירה לאושר”
מתוך מסמך “הכרזת העצמאות של ארצות הברית” ( תומאס ג’פרסון, נשיאה השלישי של ארה”ב )
שלט גדול התנוסס על עמוד עץ בעיירה צ’רלסטון בדרום קרוליינה. התאריך על גביו היה ה-24 ביולי 1769. בהודעה נאמר: “בעוד שבוע מגיע משלוח חדש של עבדים שחורים למכירה, 94 במספר ‘מובחרים ובריאים’. בינהם שש עשרה נערות וילדות. הסחורה מגיעה מסיירה לאון”.
רוב הילדים במשלוח נחטפו מהמשפחות שלהם באפריקה המערבית על ידי השליט המקומי בתמורה לאספקה של ברנדי ורום, אבק שרפה, רובים וכדורים. האנגלים והצרפתים עסקו בסחר הזה – היעד: המושבה החדשה באמריקה.
הקולוניה באמריקה הייתה זקוקה לעבדים שיעסקו בעבודת כפיים מייגעת או כפי שהיטיב לומר זאת תומאס ג’פרסון:
“באקלים החם אף אדם לא יעבוד בשביל עצמו אם הוא יכול להעביד מישהו אחר במקומו”.
לתומאס ג’פרסון, שהיה בעל אחוזה, היו למעלה מ-70 עבדים ממערב אפריקה ולמרות היחס ההוגן אליהם עדיין הם היו תחת החוקה האמריקאית ששללה מהם זכויות מינימליות – החוקה האמריקאית דאז הכירה ב “אנשים חסרי זכות בחירה וחופש”.
ב–1778 המדינה החדשה בווירג’יניה, תחת הנהגתו של ג’פרסון, היתה הראשונה להחרים את סחר העבדים ופעלה למען שוויון בין בני אדם. חיים וחופש הם “אמיתות שאינן טעונות הוכחה”, כך קרא להם תומאס ג’פרסון בשנת 1801.
מה גרם לתומאס ג’פרסון לעשות מהפך כזה רדיקאלי בתפיסה שלו כלפי העבדות? המצב בתקופה ההיא, בשעת השיא בסחר בעבדים, היה רחוק משוויון וברור שהיחס השווה לעבד השחור היה רחוק מ”אמיתות שאינן צריכות הוכחה”.
לא רק שהיה צריך הוכחה לשוויון בין בני אדם באותה תקופה, אלא שבשנת 1860 נדרשה גם מלחמת אזרחים עקובה מדם כדי להתניע תהליך שישחרר את ארה”ב מהעבדות. בשנים הללו השיויון היה רחוק מהאמת – כרחוק מזרח ממערב.
אין ספק ש”אמיתות” אלו נבעו מהסתמכות על כתבי הקודש ועל תורות פילוסופיות שמקורן בכתבי הקודש היהודיים, וספר בראשית הוא העיקרי שבהם.
התושבים הראשונים שהגיעו לאדמת אמריקה היו פוריטנים ו”הברית הישנה” היתה נר לרגליהם. הם דימו את עצמם לבני ישראל שיצאו ממצרים בדרך אל הארץ המובטחת. ספר בראשית גם לפי הקריאה הנוצרית \ לטינית היווה אתגר לא קל עבור אדוני העבדים ומשעבדי האינדיאנים והשחורים ביבשת החדשה. בבראשית מופיע לראשונה מהפכה בתפיסה תודעתית של העולם כולו: אל מול העולם המחולק למדרגים, לקסטות, לאדם ולתת-אדם, לעבד ואדון, מגיח לראשונה טקסט מכונן. מתנה ראשונה שאותה נותן אלוקים לאנושות.
“וַיִּבְרָא אֱלֹקִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹקים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם”
כל יצורי אנוש נבראו בצלם אלוקים, לא פחות מכך. ומכיון שכולם קיבלו נקודת מוצא שווה אין סוגים שונים של אנשים בעלי מעמד שונה כולם נבראו שווים ובצלם אלוקים. זוהי נקודת הפתיחה של האנושות.
קביעה זו שכל אדם נברא בצלם אתגרה את העולם הקדום במסופוטמיה, את העולם המתחדש ביוון וברומא, את ימי הביניים ואף השפיעה בצורה מכריעה על העולם המערבי.
המחשבה הרדיקלית שכולם שווים היתה צריכה להיות כל כך עוצמתית ונועזת שהיא משנה סדרי בראשית ויוצאת נגד כל התרבות של סחר בעבדים, שהתנהלה במשך 300 שנה, ממערב אפריקה אל העולם החדש.
הצו המוסרי האתי שהושמע בגן עדן הדהד בעולם אלפי שנים עד שהוא חדר את העור העבה של הנוחות ויצר השלטון והאדנות.
אין אור עם עוצמה כזו שהצליח להאיר את מחשכי העבדות הרדיקלית חוץ מתחילתו של ספר בראשית. יצירת האדם בצלמו של אלוקים היא שמאגדת את כל האנושות ונותנת לה בסיס שווה ואת הזכות לחופש, חיים ואושר.
במערב לקח 100 שנים, מ-1776 עד 1860, לעקור את העבדות, ועוד 100 שנים עד 1960 לעקור את אי השיוויוניות כלפי האוכלוסיה האפרו-אמריקאית שבאה עם מהפכתו של מרטין לותר קינג. ייקח עוד 100 שנה להביא לשיוויון מלא ולהכיר בשוני בין בני אדם ודתות ולהביאם לדגול בכבוד שבשוני, כפי המונח שטבע הרב לורד יונתן זקס בספרו “הכבוד שבשוני”.
אנחנו בתהליך ארוך טווח שתחילתו עם המפץ הגדול, אותה מתנה שניתנה לאנושות שבה הכריז אלוקים שכולם נבראו בצלם אנוש. אותו אור מהמפץ המוסרי הזה בוקע וחודר אל כל הדורות, הוא עיצב את המערב וכעת מתחיל לחלחל מזרחה אל מדינות אסיה, שם עדיין המושג של כל אדם הנברא בצלם עוד לא שקע בלבות האנשים. אלפי שנים של מלחמות וימי שלום לקח להטמיע את המושג הזה וייקח עוד שנים רבות עד שכל העולם יבין את המתנה היחודית שמופיעה בספר בראשית והיא – שכל אדם נברא בצלם אלוקים.

אולי יעניין אתכם:

מלכת השרון

טעמים בשוק, מעפילים בקולנוע ומלטשות יהלומים בלתי נשכחות. ההיסטוריה המפוארת של נתניה פוגשת את המטיילים של היום עיר היהלומים, חבצלת השרון – את הכתבה הזאת

קרא עוד »

בשבילה גיבורים עפים

בשבילה גיבורים עפים טיול צפוני בשביל המייסדים של מטולה, המושבה היפהפייה באצבע הגליל שידעה לא מעט דמויות מופת הדרך בכביש 90 המקשרת בין ראש פינה

קרא עוד »

אל המרחב הביוספרי

אל המרחב הביוספרי מאת: יואב יאיר זו בדיוק העונה: ביקור בגבעת הרקפות ואנדרטת הקיבוצים ברמות מנשה גם הפעם גיחה אורבנית פחות אל הטבע הסובב אותנו:

קרא עוד »
נגישות