על שקנאים, ברכיות וצבים

רכיבת סתיו פסטורלית לשנה החדשה

כבר פורחים חצבים. הסתיו ממש כאן מעבר לפינה – ידידו הטוב של רוכב השטח: מזג האוויר טיפה מתקרר בשמים ויש ריח של סתיו באוויר. מסלול הרכיבה השבוע משלב רכיבה נפח ארוכה ועוד הפתעות שרק הטבע יכול להציע לנו .
נחנה את הרכב בתחנת הדלק של כוכב יאיר – צור יגאל . יוצאים מתחנת הדלק על השביל הכחול לכוון צפון: השביל מתעקל ימינה ושמאלה לאורך המטעים עד למפגש עם נחל אלכסנדר היבש בחלק זה.
מעל הנחל, לכיוון צפון, הבתים של צור יצחק. פונים שמאלה לכיוון מערב, עוברים מתחת לגשר רומי ואחרי המעבר מתחת לכביש 65 פונים ימינה. לרוכבים לכיוון צפון, קטע רכיבה ישר ומהיר לאורך השביל מקביל לכביש 6 :עוברים ממזרח את קלנסוואה, עוקפים עם השביל מצפון את שער אפרים ופונים על השביל מערבה עד למפגש עם נחל אלכסנדר.
חוצים את כביש 57 – ניצני עוז-נתניה, מתחברים לשביל האדום עד לכביש המחבר בין בארותיים לבורגתא, עוברים לצדו המערבי של נחל אלכסנדר ומכאן מתחיל קטע הרכיבה היפה והמיוחד של הרכיבה: רוכבים לאורך הנחל לכיוון מערב. מימין התצפית – מצפור חניאל – מצפור אגמי עמק חפר. הסתיו, ספטמבר-נובמבר, היא עונת הנדידה של השקנאים שחורפים בישראל. המצפור חולש על בריכות דגים ותחתיו זורם נחל אלכסנדר: עופות מים ושלל ציפורים ממלאים את האוויר – ממש עדן של מקום.
ממשיכים לאורך נחל אלכסנדר לכיוון הים מערבה. השביל הרחב עובר לכיוון צפון וחוזר לאורך הנחל, והפעם מימינו . נרכב בשקט לאורך הנחל ולא נבהיל את הברכיות ששטות בקטע זה של הנחל, ששוקם והפך לבית גידול לצבי נחל רכים, דגים ועופות מים.
השביל ממשיך מערבה: לאורך השביל הוקמו פינות חמד מוצלות עם ספסלים למנוחה. עוברים מתחת לכביש 4, צפונית לכניסה לקיבוץ העוגן, ונכנסים לתוך קטע הנחל המשוקם והמוכר יותר. נרכב לאורך הנחל על השביל הסלול, שימו לב! זהו שביל להולכי רגל, רצים, מטיילים ורוכבי אופניים גם יחד, לכן נדרשת זהירות.
ממשיכים עד קצה השביל הסלול ומגיעים לגשר הצבים המפורסם. נמשיך בשביל הצר, נחלוף מתחת למסילת הרכבת ונמשיך עם השביל הלבן שנמתח לאורך המסילה ופונה שמאלה אל תוך חורשת אקליפטוסים. בקצה השביל שחוצה את החורשה ניצבת ח’רבת סאמרה: ממולץ לעלות ברגל לראש גבעת הכורכר, לצפות על הנחל, על הים ממערב ועל הישובים הסמוכים, לקרוא על אודות המקום ולמה נבחר דווקא מקום זה, ולגלות מה הקשר לאבטיחים.
נרד חזרה לאופניים ונמשיך ברכיבה עד לכניסה לחוף. מעבר שער ברזל – ורוכבים ממש עד קו המים. למי שיש עוד כוח וסקרנות כדאי לרכוב צפונה על קו המים עד לגבעת הכורכר מצפון, זהו תל-מכמורת: באביב פריחה משגעת ובקיץ חוף פרטי שמור ומוגן וכיף לרחצה.
מנוחה קצרה, אוכל, מים, אנרגיות – וקדימה על האופניים חזרה, על הדרך ממנה באנו .
את המסלול הזה ניתן כמובן לחלק ולהתחילו מבורגתא או מאזור ניצני עוז. תחילת הרכיבה מכוכב יאיר נועדה לתת נפח רכיבה גדול. לא חייבים כמובן להתחיל שם – הרכיבה לאורך הנחל קלה ונעימה, מפגישה אותנו עם בעלי חיים דיירי המקום ועם טבע אמתי – נשמור על המקום כדי שגם אחרים ייהנו ממנו.
שנה טובה לכולנו וסתיו נהדר!

איציק רחמים, מדריך רכיבה מוסמך:
izik.2003@gmail.com

אולי יעניין אתכם:

אלף שמשות זוהרות

אלף שמשות זוהרות מאת: חרות לוביץ’, בי”ס שדה עפרה אי אפשר לצלוח סתיו ישראלי בלי לבקר את הפרחים המבשרים טוב בצהוב. טיול חלמוניות לנחל שילה,

קרא עוד »

הזוהי סדום?

הזוהי סדום? מאת: חרות לוביץ’, בית הספר שדה עפרה צילום: אביגיל אילן מסע אל ארץ המלח, אל סדום המקראית ואל השאלה המהדהדת בימינו אנו: מי

בנעליים גדולות

בנעליים גדולות מאת: חרות לוביץ’, בית ספר שדה עפרה התחקות ארכיאולוגית אחר ההיסטוריה התנ”כית אינה דבר פשוט- במיוחד כשהיא מותירה עקבות מסתוריים בצורת כף רגל.