עומס באיילון

העמיתים מטיילים אל ואדי סלמן – הלוא הוא נחל איילו

בשבוע בו חל היום הארוך בשנה יצאנו העמיתים לסיור בחלקו העליון של נחל איילון. עם התכנסותנו לתפילת שחרית תחת עצי התאנה השופעים של בוסתן השמונה (סמוך לבית חורון), קשה שלא להתרגש מהתזמון בהגעה למקום שבו השמש עצרה דום בגבעון והירח בעמק איילון.
עם קיפול התפילין פותח נריה בתדריך קצר על האזור ועל נקודות החשובות לבטיחותנו ומיד אחריו מדבר אביו של אוהד קלאוזנר הי”ד אל המוני העמיתים, וחולק בהתרגשות את חווית העלייה על הקרקע לפני יותר מ-40 שנה בנר רביעי של חנוכה ממש כאן לייסוד היישוב בית חורון. לאחר נפילת בנו ושבעה מחבריו בקרב בבינת ג’בייל במהלך מלחמת לבנון השנייה נטעו אנשי המקום את הבוסתן בו אנו עומדים לזכרם.
התיאור המרגש והמחבר אל רגביה של הארץ מושך אותנו אל הדרך, ואכן תוך דקות אנו מטפסים מעל קפל הקרקע מדרום לבית חורון אל החורש הסוגר אט-אט על הדרך הצרה כמו מבקש מאתנו להגיע לעיתים תכופות יותר ולפתוח את הדרך.
העלייה מעבר לקו הרכס חושפת במהירות את שפעת היופי התנ”כי המשתרע תחתינו, הרי טרשים המנוקדים בבוסתנים וכרמי זיתים כשביניהם מתחתר לו חלקו העליון של נחל איילון הזורם משיפוליה של גבעון מטה אל עמק איילון.
הנחל, כדרכם של נחלים רבים, מאלץ אותנו לרדת בירידה תלולה המאתגרת מעט את הברכיים ואת היכולת הטכנית, אך תוך זמן קצר אנו מגיעים אל ערוץ הנחל בו אנו פוסעים אל מול השמש המציצה מעברו המזרחי בואכה מעיין סלמן המלא עד גדותיו.
מעיין סלמן, הנובע מצלע הנחל דרך בית נביעה עתיק ובית נביעה מתכתי וחדש אל בריכה בגודל 4 על 8 מטרים, שעומקה מגיע לכמעט 2 מטרים – מושך מיד את העמיתים לטבילה ארוכה המלווה במופע אמנותי של קפיצות ראש וסלטות אל המים הקרירים. אפשר היה להעביר עוד שעה ארוכה בבריכה הקסומה, אך מאיצים בנו להגיע אל בית חוה צלבני הסמוך למעיין כדי לאפשר טבילה נפרדת כהלכתה גם לעמיתות שבינינו.
החווה רחבת הידיים מתהדרת באולמות גבוהים הנתמכים בקמרונות מסוגננים, ותוך כדי שאנו סועדים בצל המבנה, חולקים עמנו מעט מההיסטוריה של בוני החווה.
מבארים לנו כי אנו נמצאים בשוליהם הדרומיים של הרי הגופנא בהם מפכים יותר מ-300 מעיינות, ואקלימם מתאים במיוחד לגידול גפנים וזית, ואכן מאזור זה הגיעו יין ושמן משובחים אל בית המקדש. ואז קופצים בזמן ומתארים לנו את המסע הצבאי שבעקבותיו כבשו הצלבנים את ארצנו ואת ירושלים, אח”כ הם גם פיתחו חקלאות ענפה באזור עליה מעידים בית החווה בו אנו נחים ועוד שישה שנחשפו באזור זה.
אנו מגלים כי החקלאות הצלבנית, מלבד הגידולים המסורתיים של זיתים וגפנים, התמקדה בעיקר בגידול קנה סוכר (שמוצאו מהודו) ואשר האקלים החם בארץ התאים לגידולו. ראוי לציון כי מרכז גידול קנה הסוכר שכן ביריחו החמה ובנחלי הגליל המערבי שופעי המים והסוכר, שיוצא לאירופה תמורת ממון רב והביא עושר גדול לשליטי הארץ.

ביניים:
השמש המטפסת לאטה למרומי השמיים דוחקת בנו ואנו חוברים אל הרוחצות במעיין וממשיכים בדרכנו לאורך שביל נוח המושך במורד הנחל, תוך כדי שערי חוף ים התיכון העצומות מתגלות להן מבין הפתח אותו חצב נחל איילון בדרכו אליהן.
לא על הנוף לבדו יחיה המטייל, ואכן במהרה אנו מגיעים אל עין גופנא תחתון אשר למרות היותו קטן מקודמו מציע רחצה מרעננת והפוגה מחום היום. דרכנו מושכת מעלה ועוד בטרם סיימו טיפות המים האחרונות לטפטף מבגדינו אנו מגיעים אל עין גופנא עליון; ניכר בצמחייה שבה כי עבר עליה יום קשה, ופני המעיין המכוסים באצות חומות מנדפים להם כל רצון לטבילה במקום.
היות שלמעיין כבר לא ניכנס, מרווים מדריכינו נריה בריס ומאיר רוטר שחבר אליו את צימאון הידע שלנו בהרצאה קצרה על תולדות היין בחבל גופנא ובארץ בכלל. מורינו פותחים בסקירה מפורטת על הטכניקות ששימשו לייצור היין מזה אלפי שנים וממשיכים בעדויות המראות כי עם התפשטות האסלאם, ועמו האיסור על שתיית אלכוהול, אנו עדים להתמעטות הגפנים ותפיסת מקומם על ידי כרמי זיתים רחבי ידיים.
אנו מגלים כי האיסור על שתייה חריפה היה פחות הדוק בימי האסלאם הקדום והחל להיאכף בחומרה רק עם הגעת השלטון הממלוכי, שאף אסרו על גידול הגפן אצל התושבים המוסלמים על אף שימושיה הרבים וערכה המסחרי. גם האיסור הזה תרם להידרדרות בחקלאות בארץ ולשוממותה.
מסלולנו ממשיך בנופי התנ”ך אל תל ג’יפנא הצופה אל מישור החוף, הירידה התלולה מתל ג’יפנא אל נחל איילון מאתגרת שוב את הברכיים אך אהבת הארץ מנצחת ואנו זוכים בביקור קצר בעין קוביבה הסגור לו מאחורי שער ברזל. אלו שדילגו מעליו ולא התרשמו במיוחד ממליצים לוותר על המאמץ. השמש איננה עומדת דום ואנו וממשיכים במורד הוואדי דרך בוסתנים עמוסי פרי ומפכי צל. לפני העלייה אל כביש 443 מסביר ישי בן פזי על המבנה הגיאולוגי של הרי יהודה ושומרון ועל ההתקמרות הגיאולוגית הבאה לידי ביטוי מרהיב בשיפועי השכבות בנחל. מאיר רוטר מסביר על שבט אפרים ושותפיהם שבנו את בית חורון עליון ותחתון.
לאחר העלייה המפרכת העמיתים שנותרו רעננים מסיירים בין חורבות חרבת וסט וחרבת א-זית, והעמיתים הרעננים פחות זוכים לסקירה מפי מדריכנו על שלל הקרבות שניטשו במעלה בית חורון – החל מיהושע בן נון, דרך החשמונאים והמרד הגדול וכלה בבריטים ובמלחמת ששת הימים.

‘עמיתים לטיולים’ – אוהבים וחוקרים את ארץ ישראל ברגליים.
הפעילויות בד”כ חינמיות, להצטרפות שלחו דוא”ל
ל-araratamit7@gmail.com

אולי יעניין אתכם:

נחל חזורי: זורמים עם האתגר

נחל חזורי: זורמים עם האתגר מאת: צוות אתר נלך www.nelech.co.il מסלול מאתגר למיטיבי-דלג שאינם חוששים להירטב חל חזורי-נחל גובתא-בניאס הוא מסלול למיטיבי לכת בדרום החרמון,

קרא עוד »

האגם בנחל אורן

האגם בנחל אורן מאת: צוות אתר נלך www.nelech.co.il במצוקים הירוקים של הכרמל, מנוחה עם מים וירוק בעיניים בנחל אורן, לאחר הגשמים, נוצר לו אגם עונתי

קרא עוד »
נגישות