עשרה ניסיונות ובחירה

אברהם אבינו מתחיל את מסעו של עם ישראל להעצמת הבחירה החופשית בעולם

“ונברכו בך כל גויי האדמה” זוהי ברכתו של אלוקים לאבי האומה אברהם אבינו. באיזו ברכה מדובר? המונותאיזם הולך יד ביד עם המושג של בחירה החופשית. אברהם מבין שככל שהוא נשאב לתפיסה המונותאיסטית כך גוברת הבחירה החופשית שלו. דבר זה לא מובן מאליו, לא אז ולא היום, ולכן אברהם היה צריך לעבור סדנאות בבחירה חופשית שנוגעות לכל תחומי החיים שלו.
המשנה באבות אומרת לנו :
עֲשָׂרָה נִסְיוֹנוֹת נִתְנַסָּה אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם וְעָמַד בְּכֻלָּם, לְהוֹדִיעַ כַּמָּה חִבָּתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם: (אבות ה ג).
בפשטי הכתובים ניתן למצוא כמעט את כל הניסיונות, שהמפורסמים שבהם הם הליכה לארץ כנען, ברית מילה ועקידת יצחק. בד”כ מעיד המספר עשר בכל התורה כולה על תהליך בריאתי של יש מאין. לאחר התהליך נברא בעצם דבר חדש שלא היה קודם לכן בעולם.
אנו מוצאים זאת כמובן בבריאת העולם, בעשרה מאמרות נברא העולם. העולם שקדם לעולם שלנו ונברא על ידי עשר הספירות הקבליות. עשר המכות – באמצעותן הצליח אלוקים להוציא עם של עבדים ממצרים וליצור עם חדש חופשי. כמו כן עשרת הדיברות שהפכו קבוצה של עבדים לעם שמחויב לאלוקיו. אף כאן אברהם אבינו עובר תהליך של עשרה שלבים, “ניסיונות”, בדרך לשכלול המושג של בחירה חופשית על מנת שיוכל להנחיל מושג זה לבניו לדורות.
אברהם גדל בסביבה אלילית: בחירה רבה לא היתה לאדם, המזלות והאלים שלטו במרחב, העולם היה דטרמניסטי, וגורלך היה כבר כתוב בכוכבים לרע או לטוב. החשיפה של אברהם לאל יחיד ומיוחד ששולט על כל שאר האלים היתה מהפכה של ממש, אך לא היתה בה די כדי להוציא את האדם מעבודת האלילים עצמה: האמונה באל אחד בסופו של דבר יכולה להיות באותו סגנון של יחס ופולחן לשאר האלים – האל הגדול והנורא קובע לך מה תעשה, הכל נתון מראש וכל אשר עליך לעשות הוא לרצות אותו בתשורות על מנת שגורלך יהיה טוב. אך בשורתו של אברהם אבי האומה, שכיום למעלה ממחצית האנושות מאמצת אותו כאב הרוחני והביולוגי שלהם, היא בשורה גדולה יותר. יש לעבוד את האל מתוך בחירה חופשית. האדם הוא יותר מאשר יצור חי ששרד את הברירה הטבעית של הטבע ושהגנטיקה בלבד היא שמכתיבה לו את גורלו ודרכו.
על מנת להביא את האדם להכרה ולשכלול הבחירה החופשית בעצמו עליו לעבור מספר נסיונות שכל אחד מהם מאיר את נושא הבחירה החופשית באור אחר לגמרי. ההליכה לארץ כנען היא השלב הראשון והשיעור הראשון בבחירה חופשית של האדם המופיעה במקרא הוא הנסיון המוזכר בפרשת לך לך:
“לך לך מארצך ממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך..”.
ישנם היום שלשה גורמים מרכזיים המשפיעים על האדם: סביבת המגורים/החברה, הגנטיקה והמשפחה.
היום לפי המדע והפסיכולגיה האדם שבוי בין שלושת המרכיבים הללו המדע קורא לזה האיזון העדין בין Nature Vs. Nurture, הגנטיקה אל מול ההשפעה הסביבתית הכללית והפרטית. היהדות טוענת שהבחירה החופשית של האדם יכולה לאפשר לו אפילו לפרוץ את המסגרות הללו על ידי האמונה האלוקית. האדם יכול לפעול גם נגד הסביבה וגם לשנות תכונות מולדות ברמה מסוימת.
שאר הניסיונות אף הם משכללים את הבחירה החופשית של אברהם, היחס לחיים זוגיים – נסיון שרי ופרעה ואבימלך, היחס אל העושר – נסיון הרעב בארץ, היחס אל מימד הזמן – נסיון מעמד ברית בין הבתרים ובשורת הגלות, היחס אל המשפחה וחינוך – הנסיון של הגר וישמעאל וכמובן היחס אל הדת אותה יצרת במו ידיך – הניסיון של עקידת יצחק.
אברהם אבינו עובר במשך חייו סדנא אחר סדנא בשכלול הבחירה החופשית, ומותיר לדורות אחריו את המורשת שאמונה באל אחד היא זו המאפשרת לך ומשכללת אצלך את המושג של הבחירה החופשית. וכך אברהם אבינו מתחיל ללכת למסע חייו ומסע חיינו שהתחיל לפני 4,000 שנה וממשיך עד ימינו ועוד ימשיך – מסע אל הבחירה החופשית של האדם.

אולי יעניין אתכם:

תחת תאנתו

תחת תאנתו מאת: עמי יוגב כמה מעלות יש לה, לתאנה הבריאה הזו – הפרי היחיד כמעט ששומר באדיקות על עונה מיוחדת בשנה “התאנה חנטה פגיה”

קרא עוד »

על גישה ועל קדושה

על גישה ועל קדושה מאת: עמי יוגב הכוונה שמצטרפת לאכילה היא המכריעה איזו אכילה זו תהיה – בקדושה ובטהרה או מתוך בהמיות לקראת סוף פרשת

קרא עוד »

אצא לי השוקה

אצא לי השוקה מאת: יואב ערמוני צילומים בדגש קולינרי בחוצות שוק התקווה אחד מסוגות הצילום האהובות על צלמים, מקצועיים וחובבים כאחד (ומבלי לפגוע באף אחד,

קרא עוד »
נגישות