חוף טוב, הכל טוב

אוצרות היסטוריים ותרבותיים חבויים לאורך החוף והטיילת בתל אביב – מהנמל בצפון ועד שיפוליה הדרומיים

העיר תל אביב-יפו – עיר ללא הפסקה: קו החוף מצפון לנמל תל אביב, כלה בדרומה של העיר בגבולה עם בת ים, מהווה אבן שואבת למבקרים בה ומגלם היסטוריה רבת שנים בו עוצבה העיר תל אביב מראשיתה. טיילת להט (צ’יץ) על שם ראש העיר המיתולוגי בין השנים 1993-1974 מוסיפה רבות לפניה של העיר. המלאכה לא תמה ונמשכת, כיאה לעיר תל אביב-יפו .
• את מסלולנו נתחיל בנמל תל אביב, שהפך בשנים האחרונות לפנינה קסומה, תרבותית וחדשנית המשלבת בילוי וקניות בצל מבנים וביתנים משופצים. הרעיון להקמת נמל עצמאי לתל אביב עלה על סדר היום באוגוסט 1921, בו העניקה ממשלת המנדט לעיריית תל אביב זיכיון להקמת מזח למטרות פריקה וטעינה של ציוד ספורט בלבד. תוכנית זאת לא יצאה לפועל: הצפיפות והדוחק בנמל יפו לצד פרוץ השביתה הערבית הכללית הוליכו להסכמה לבניית נמל תל אביב. הנמל הוקם על ידי חברת “אוצר מפעלי ים” בעזרת ותיקי הפלוגה הימית ובסיוע סווארים סלוניקאים מעובדי נמל חיפה שהיו בעלי ניסיון רב בתחום. פתיחת הנמל יצרה הדים רבים בישוב היהודי, ובנאום שנשא דיזנגוף ב-28 מאי 1936 הוא הכריז: “לא נזוז מחוף תל אביב. אנו מתחילים לאט, עושים מזח, תבואנה ספינות. פה יהיה נמל גדול שממנו תצאנה ספינות לעולם… כאן בנמל תהיה תנועה וחיים. יבואו עולים, תבואנה סחורות, תישלח תוצרת הארץ… אנו הולכים לים ושום דבר לא יעכבנו”.
מטען ראשון יצא ב-7 ביוני 1936 בשתי אוניות שהיו בבעלות יהודית, “עתיד” ו”ריכרד בורכהארד”, שכללו מוצרים שונים. ב-1936 עגנו בנמל 116 אוניות שפרקו וטענו בו כ-29 אלף טון ובשנת 1937 עגנו בו 535 אוניות שפרקו 99 אלף טון והטעינו כ-26 אלף טון של סחורות הכולל בעיקר יצוא הדרים. ב-25 באוקטובר 1965 פסקה העבודה בנמלי תל אביב ויפו בשל פתיחת נמל אשדוד.
• לתחנתנו הבאה נחלוף על פני חוף מציצים ונטפס לגן העצמאות, נעלה במדרגות הגן המוריק בעצים שונים. מדרום מלון הילטון הבולט בגובהו הרם. על הרכס מוצבים פסלים רבים הפזורים בשטח. בראש הגבעה מונצחים ב”אנדרטת השחף”, בעיצובם של בנימין תמוז ואבא אלחנני, שני טייסים שלחמו על הגנת תל אביב במלחמת העצמאות, סג”מ מתתיהו סוקניק וסגן אהרון דוד שפרינצק – אנדרטה בדמות צפור שבורת כנף מזדקרת על עמוד ברזל זקוף קומה, ועליה חקוקים המילים “לטייסים שיצאו להגן על העיר והארץ ולא שבו” .
• נמשיך צפונה לפינת רחוב הירקון-ארלוזורוב, לפנינו בית שאינו דומה לבתים בסביבה. הבניין תוכנן על ידי האדריכל ליאון גנייבה והמהנדס יעקב חי ונחשב כ”קוריוז” אדריכלי בעיר. הוא נבנה בהשראת מבני מגורים שתכנן אנטוני גאודי בברצלונה בסגנונו המיוחד, המייחד אותם – צורות עקמומיות ופיסוליות הלקוחות מהטבע. גם הבית “המשוגע” כולל חלקים המצריכים עבודות פיסול בבניין עצמו. לבניין זה הודבקו חתיכות המעוותות באופן מלאכותי. המבנה נראה כמו קוביית בטון הלובשת בגדים קרועים.
• נפנה מערבה למרינה, בתחנתנו הבאה מוצבת “האנדרטה לזכר חיים ארלוזורוב” – ממנהיגי הישוב. בחוף הילטון בצמוד לרכס הכורכר מתנוססת לה אנדרטה המורכבת מזוגות דיונות מברונזה בצבע ירוק, המוצבות זו על גבי זו ויוצרות עמוד פראי המזכיר את רכס הכורכר שמעלינו. הפסל עוצב על ידי דרורה דומיני לזכרו של ארלוזורוב, שנרצח ב- 16 ביוני 1933 והיה מהמנהיגים הבולטים של הישוב ושר החוץ של המדינה שבדרך. האנדרטה נחנכה ביום השנה ה-76 לרצח.
• נצעד מערבה לאורך הטיילת המשודרגת לעבר “כיכר לונדון”, שנחנכה במאי 1942, יום הקיסרות הבריטית. הכיכר הייתה חלק משיפור שפת הים והטיילת ושמה הוא מחוות הוקרה מתושבי העיר תל אביב לעמידתם של תושבי לונדון בבליץ הנאצי, במאורעות מלחמת העולם השנייה – זאת למרות יחסם השלילי ליהודים בארץ באותה התקופה. בגן מובא ספורה של ההעפלה, מוטבעים שמותיהן של כל אניות המעפילים שעלו לארץ ישראל על גבי ששה לוחות ובהן “פאריטה” שעלתה על שרטון מול הכיכר והאנייה “טייגר היל” שעברה גם היא טלטלות רבות, עד הגיעה לחופי תל אביב בערב מלחמת העולם השנייה. אנו עדים לכך שחופי תל אביב יפו היו זירת מאבק מתמשך בבריטים, שמנעו עליית יהודים לארץ.
• תחנתנו הבאה – אנדרטת אניית “אלטלנה” המנציחה את הספינה שנרכשה על ידי ארגון האצ”ל בקיץ 1947 והובילה על סיפונה כ-960 עולים. הספינה הגיעה לחופי ישראל מספר שבועות אחרי הקמת המדינה. חילוקי דעות בין הנהגת האצ”ל לבין נציגי ממשלת ישראל ביחס ליעד הנשק שהיה באנייה לא יושבו. בשל כך הגיעה האוניה מכפר ויתקין לחופי תל אביב במטרה לפרוק את הנשק, עימותם באש פרצו בין כוחות צה”ל לאצ”ל. בנסיבות אלה נהרגו 16 לוחמי אצ”ל, שלושה לוחמי צה”ל ועשרות נפצעו. הספינה נפגעה מפגז, עלתה באש וטובעה לבסוף. הרוגי הספינה קבורים בבית העלמין נחלת יצחק, ומול הקברים הוקמה אנדרטת זיכרון בדמות ספינה עליה חקוקים המילים “מלחמת אחים לעולם לא”.
• נצעד דרומה לצומת בו היה בית הקפה “קזינו גלי אביב” שבסמוך לבניין האופרה שנהרס, נקודת החיבור לים נעשתה על ידי הסטת רחוב אלנבי אל הים והפכה לחלק מרכזי בעיר. הטיילת קיבלה את מעמדה בזכות ראשי העירייה להט ובהמשך חולדאי.
• בהמשך מזדקר לו ממזרח מסגד חסן בק, שנבנה בשנת 1916 בצפון שכונת מנשייה על ידי המושל הצבאי של יפו, חסן ביי אל בצרי אל-ג’אבי. המסגד שופץ וגובהו הוכפל מהגובה המקורי. צריחו בולט אל על וחולש על סביבתו. מיקומו בא לשים חוצץ ולמנוע התפשטות של שכונותיה היהודיות דרומה.
• “פארק צ’ארלס קלור” נמצא בדרום חוף הים ונושק ליפו. שטחי הפארק בעבר שימשו את בתי שכונת מנשייה הערבית. ממנה פעלו הערבים בצליפות כנגד שכונותיה היהודיות הסמוכות דוגמת כרם התימנים, נווה צדק, שכונת שבזי ועוד. במבצע חמץ באפריל 1948 נכבשו יפו והשכונות הסובבות. בשנות ה-70 תושבי השכונה פונו והבתים נהרסו. המקום הפך ריאה ירוקה המשלבת מתקני משחק לרווחת תושבי העיר והמבקרים בה.
• בצפון שכונת מנשייה, בגבול תל אביב-יפו, ניצבת אנדרטת “גן הכובשים” המנציחה את לוחמי האצ”ל וההגנה שנפלו במערכה להגנת תל אביב ושחרור יפו במלחמת העצמאות. בצד אחד של האנדרטה תבליט המתאר לוחמים מבקיעים ופורצים. למרגלותיו חקוק פסוק מקינת דוד על מות שאול ויהונתן: “מנשרים קלו מאריות גברו”. מצידה השני סמלי מדינת ישראל, האצ”ל ועיריית תל אביב על רקע עלה ושלהבת והכתובת: “זכר למגני תל אביב וכובשי יפו”.
• על שפת הים בגבולו של גן צ’רלס קלור, עומד בית ערבי ישן ובו גג זכוכית ואבני כורכר. זהו בית האצ”ל על שם גידי פאגלין, שהיה קצין המבצעים של האצ”ל. בית זה הינו בין היחידים משרידי שכונת מנשייה ביפו. בבנין שוכן מוזיאון האצ”ל בתש”ח. המוזיאון מציג בפני המבקר את פעילות ארגון האצ”ל במאבק להקמת המדינה והשתלבותו בצה”ל עם הקמתו, החל ממסמכים היסטוריים עד דגמי כלי נשק אשר שימשו את אנשי האצ”ל בפעילותם. את הקמת המוזיאון בתשמ”ד יזם דוד אלעזר, מלוחמי האצ”ל, ששימש גם מנהל הבית.
• נקודת הסיום של סיורנו להפעם הוא “מתחם התחנה” שנמצא בסמוך לרחוב המרד, שהפך ממקום מוזנח ועלוב למרכז תרבות בילוי ופנאי בו משולבת היסטוריה רבת שנים – שם נסעד את לבנו.
חלק ב’, על נקודות לאורכם של החוף והטיילת בואכה בת ים, יבוא בהמשך.

יואב יאיר, מורה דרך: yoavyair@walla.com

אולי יעניין אתכם:

חדשות התיירות

חדשות התיירות מחדשים את הטיסות לארצות הברית וממנה חברת התעופה דלתא אייר ליינס הודיעה שתחדש את הטיסות לישראל בתחילת יוני ותפעיל 4 טיסות שבועיות מניו

קרא עוד »
נגישות