הבטחה שהופרה

נס הפיוס שנולד מסיפור חסידי של ישראל פרנס

ישראל פרנס – זמר חסידי שיודע להחיות את הסצינה של השטייטל והעיירה היהודית בצורה חיה ואטרקטיבית על הבמה, כל במה ולפני כל קהל.
אחד הסיפורים שהוא משלב בערבי החסידות עוסק בזוג שעמד להינשא לפני מלחמת העולם השנייה, אולם בשל צוק העתים והפלישה הגרמנית היה החתן המיועד, מאיר, צריך לברוח מן העיר, תוך שהוא מבטיח לכלה מירל'ה שמיד כשתסתיים המערכה, הוא ישוב לעיר ויישא אותה לאישה.
תלאות מלחמת העולם השנייה והרדיפות הביאו אותו לקצה אחר של המדינה, להט החתונה שהובטחה שכך ונערה אחרת תפסה את מקומה של מירל'ה – והוא נישא לה, שנה לאחר תום המלחמה, כשרק מתי מעט ממשפחתו שנותרו בחיים נכחו בה.
אולם דבר אחד העיב על חייהם המאושרים של הזוג. הם לא נפקדו ולא בא פרי בטן כדי להאיר את ביתם. שנים רבות נקפו וצאצאים – אין.
בצר לו פנה אל האדמו"ר, אליו נוהג היה לפנות ותינה את כאבו. הצדיק מביט בו ואומר: "מאיר'ל, אתה השארת ילדה עגונה במקום ממנו באת, לא חזרת כדי לשאת אותה, סע לשם בחזרה, תפצה אותה, תתחנן בפניה שתסלח לך על העוול שעשית לה ואז תיפקדו בזרע בר-קיימא.
מאיר'ל מיהר לנסוע לעיר הולדתו, עבר בכל סמטאותיה, התדפק על דלתות ולא מצא את מירל'ה. כבר עמד לשוב חזרה, מדוכדך וסר נפש, כשלפתע מטר חזק החל לרדת בכיכרה של עיר. הוא מצא בודקה קטן ונכנס אליו פנימה, כדי למצוא מחסה מגשם הזלעפות.
אז נכנסת אישה נוספת אל בודקה והוא מפנה לה מקום. היא מסתכלת עליו ואז הומה רק מילה אחת: "מאיר'ל!"
מאיר נרעד. "מירל'ה, זו את?".
השניים נבוכים, אבל מאיר שואל והיא מספרת לו שלא נישאה כי כל השנים הללו חיכתה לו שיחזור ויקיים הבטחתו. בקול מהוסס הוא מספר שנישא לאחרת, אבל מבקש ממנה לאפשר לו לתת לה מתת כסף הגונה כדי לנסות לכפר את מעשהו.
מירל'ה מסרבת, אך מוסיפה – "אחי מחתן בן מחר בעיירה הסמוכה. בני הזוג באים מבתים שאין בהם פרוטה לפורטה, חסרי כל, ממש, תן להם את המתת הגבוה שרצית לתת לי ויוכלו להתחיל את חייהם על בסיס כלשהו וכך גם אמחל לך במשהו"- אמרה, ונעלמה בגשם.
למחרת נוסע מאיר אל החתונה במיטב מחלצותיו ומביא עמו סכום ענק אל אחיה של מירל'ה. "ראיתי אותה אתמול בעיר הולדתנו", אמר: "היא ביקשה שאבוא ואעזור לזוג הטרי".
"היא ביקשה ממך לבוא? מירל'ה איננה בחיים כבר 10 שנים. כל כך נפגעה ממך, כל כך צפתה וייחלה שתשוב, עד שבריאותה בגדה בה והיא הלכה בדרך כל בשר".
מאיר היה המום, אבל האח הוסיף: "ובכל זאת כיפרת במשהו על עוונך. מי ייתן ותעזור לך לבנות את חייך כשהבית מלא בילדים".
וכך היה. מאיר חזר אל רעייתו, שנפקדה עוד באותה שנה מעקרותה.

***
ישראל פרנס גולל את הסיפור החסידי הזה ב"טיש" ירושלמי שערך בליל שבת. מיד לאחר שסיים, ניגש אליו אחד הקרואים ממשתתפי השבת, נטל אותו הצידה ואמר: "זה הסיפור שלי, אבל במהדורה מודרנית. בתי "שברה" הבטחת נישואין לאחר שהתארסה ושבועיים לפני החתונה החליטה שאין הבחור ראוי להיות בחיר לבה. אבא של הבחור נמצא כאן גם הוא, לא סולח ולא מוחל, כל בקשותיי ותחנוניי נדחו, על אף ששניהם נישאו לאחרים והביאו ילדים לעולם. אני מבקש ממך, אולי הסיפור שסיפרת ירכך את לבו, גש אליו ותנסה לעמול למעני".
פרנס ניגש אל האיש, תחילה לא רצה זה לשמוע אפילו מילה אחת. "קיבלתי התקף לב עקב דחייתו של בני. עכשיו הדברים הסתדרו, אבל עדיין הצלקת מדממת ומסרבת להתאחות", אמר. פרנס עמד על שלו: "אני לא עולה לחדר עד שתתרצה ותיתן לו מחילה. האיש הרוס, גם הוא סבל מכל הפרשה. תן לו יד לפיוס".
אט-אט זה התרכך ולבסוף הושיט יד לפיוס. בו במקום לחצו השניים ידיים, אפילו נפלו זה בזרועותיו של זה והמריבה רבת השנים יושבה. ישראל פרנס יכול היה לנום שינה ערבה.
מה שסיפור וניגון של זמר חסידי יכולים לחולל…

אולי יעניין אתכם:

מחזירים עטרת ליושנה

נחל השודדים, מלכה צלבנית ושמן הזית המשובח של ראש הממשלה לשעבר: טיול היסטורי עתיר הפתעות מעפרה לעטרת כתבה מרכזית גיליון 166 – קום והתהלך בארץ

קרא עוד »

אל ארצי.

עין תות, שבע אחיות וצינור חצוב בסלע – סיור תנ"כי מהישוב בית אל למעלה מכמש, ושאלת מיליון הדולר: איפה היא בית אל המקראית? קום והתהלך

קרא עוד »

מלכת השרון

טעמים בשוק, מעפילים בקולנוע ומלטשות יהלומים בלתי נשכחות. ההיסטוריה המפוארת של נתניה פוגשת את המטיילים של היום עיר היהלומים, חבצלת השרון – את הכתבה הזאת

קרא עוד »
נגישות