השעירים של יום הכפורים

לאדם ניתנת הזדמנות לראות כיצד תזוזה קלה בכיוון לא נכון בתחילת הדרך יוצרת סטייה בטווח הארוך – ולהפך: כיצד צעד קטן יכול לביא לתיקון

בעיצומו של היום הקדוש ביותר בשנה – יום הכיפורים, אנו נפגשים עם טקס ייחודי: הקרבת שני השעירים. טקס זה מלווה בשאלות ובתמיהות רבות; ננסה לעמוד על התמיהות ולהציע רעיון אחד שעונה עליהם במקצת.
“וְלָקַח אֶת שְׁנֵי הַשְּׂעִירִם וְהֶעֱמִיד אֹתָם לִפְנֵי ה’ פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד: וְנָתַן אַהֲרֹן עַל שְׁנֵי הַשְּׂעִירִם גּוֹרָלוֹת גּוֹרָל אֶחָד לַה’ וְגוֹרָל אֶחָד לַעֲזָאזֵל: וְהִקְרִיב אַהֲרֹן אֶת הַשָּׂעִיר אֲשֶׁר עָלָה עָלָיו הַגּוֹרָל לַה’ וְעָשָׂהוּ חַטָּאת: וְהַשָּׂעִיר אֲשֶׁר עָלָה עָלָיו הַגּוֹרָל לַעֲזָאזֵל יָעֳמַד חַי לִפְנֵי ה’ לְכַפֵּר עָלָיו לְשַׁלַּח אֹתוֹ לַעֲזָאזֵל הַמִּדְבָּרָה” (ויקרא ט”ז, ז-י).
למעשה, יש כאן שני שעירים שעל-פי הגורל קרבים בשני מקומות שונים: אחד לה’ בבית המקדש ואילו השני מושלך במדבר.
כמו כן על הקורבנות והגורלות להיות דומים:
“שני הגורלות אחד כתוב עליו להשם ואחד כתוב עליו לעזאזל. והם כשרים מכל דבר בין מן העץ בין מן האבן בין מן המתכת. אבל לא יהיה אחד גדול ואחד קטן. אחד כסף ואחד זהב. אלא שניהם שוין”. (הלכות עבודת יום הכפורים ג)
וכן כתב הרמב”ם: “שני שעירי יום הכפורים מצותן שיהיו שוין במראה ובקומה ובדמים. ולקיחתן כאחת.” (שם ה’, יד).
מדוע יש כאן דרישה ששני השעירים והגורלות יהיו דומים?
ועוד כתב הרמב”ם: “שעיר המשתלח מכפר על כל עבירות שבתורה, הקלות והחמורות” (הלכות תשובה א’, ב).
מדוע בניגוד לשאר קורבנות השעיר מכפר על כל סוגי העבירות?
על שאלות אלו ואחרות אפשר לענות אם נבין את הטקס הזה של השעירים כ”המחזת חייו של האדם בעולמו”.
ניתן להבין שהשעיר הוא בעצם דמות אחת המסמלת את חייו של האדם, ובאבחת גורל אותו שעיר מתפצל לשתי אלטרנטיבות קיומיות שונות. בנטילת הגורל לידיו של הכהן, האדם מרגיש כיצד חייו יכולים להתפצל לשתי אפשרויות ומסלולים שונים בתכליתן. אותם חיים שמגולמים בשעיר, כעת מפוצלים לשני שעירים הדומים להפליא, והאדם רואה כמו בסרט כיצד חייו יכולים להימשך לכיוון זה או אחר. השעירים מאפשרים לאדם לראות כיצד תזוזה קלה בכיוון לא נכון בתחילת הדרך יוצרת סטייה עצומה בטווח הארוך וממריצה את האדם לקחת את גורלו בידיו.
לפי ההסבר שלנו יוצא למעשה מסקנה רדיקלית: כאשר אנו רואים את השעיר המשתלח שהתחיל ממקום מרומם והגיע למקום הכי נמוך על ידי מעשה קטן, הרי כל דבר קטן ביותר יכול להרוס את כל חיינו, ולגרום לנו לסטות לדרך אחרת. אבל אם כך הוא הדבר, אנו מבינים שגם ההפך הוא הנכון: אולי גם המעשה הכי קטן יכול ליצור תיקון עצום. ולכן כאשר אנחנו מתחילים לעלות בדרך התשובה, כל שאנו צריכים לעשות הוא ליצור תיקון קטן בלבד שבטווח הארוך יביא אותנו בעז”ה למקומות הכי גבוהים שיש.
וכפי שהסקנו לגבי עצמנו, ניתן להסיק לגבי מעשה התשובה הכללי, כפי שכתב הרמב”ם בהלכות תשובה:
“וכן כל העולם חציו זכאי וחציו חייב. חטא חטא אחד הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף חובה וגרם לו השחתה. עשה מצוה אחת הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות וגרם לו ולהם תשועה והצלה שנאמר וצדיק יסוד עולם, זה שצדק הכריע את כל העולם לזכות והצילו” (שם ג’, ד).
ביכולתנו ע”י מעשה אחד לשנות את כל העולם, לטובה ולרעה.
בעיצומו של יום כיפור אנו מצווים להבין מסר זה ולקחת אחריות על התיקון, של עצמנו ושל העולם כולו.
יהי רצון שנצליח באמת לשוב בתשובה שלמה ולהבין כי כל דבר שאנו עושים הוא בעל משמעות.
גמר חתימה טובה.

אולי יעניין אתכם:

מלכת השרון

טעמים בשוק, מעפילים בקולנוע ומלטשות יהלומים בלתי נשכחות. ההיסטוריה המפוארת של נתניה פוגשת את המטיילים של היום עיר היהלומים, חבצלת השרון – את הכתבה הזאת

קרא עוד »

בשבילה גיבורים עפים

בשבילה גיבורים עפים טיול צפוני בשביל המייסדים של מטולה, המושבה היפהפייה באצבע הגליל שידעה לא מעט דמויות מופת הדרך בכביש 90 המקשרת בין ראש פינה

קרא עוד »

אל המרחב הביוספרי

אל המרחב הביוספרי מאת: יואב יאיר זו בדיוק העונה: ביקור בגבעת הרקפות ואנדרטת הקיבוצים ברמות מנשה גם הפעם גיחה אורבנית פחות אל הטבע הסובב אותנו:

קרא עוד »
נגישות