חג לאילנות

פרויקט מיוחד לכבוד ט"ו בשבט: טיולים בעקבות עצים מיוחדים – מנחל קטלב האדמדם ועד לאלון המיתולוגי של גוש עציון

לכבוד ט”ו בשבט נמליץ לכם היום על מסלולים ומקומות בהם נראה עצים מיוחדים ומפורסמים.
האלון הבודד בגוש עציון:
איך מגיעים?
האלון הבודד נמצא על כביש הגישה לראש צורים. אם מגיעים לכיוון גוש עציון, על כביש 367 מכיוון המרכז, נפנה שמאלה לפי השילוט לאלון שבות / מועצה אזורית, בכיכר נמשיך ישר ומיד לאחריה נראה משמאלנו את המתחם בו צומח אלון הבודד ולצדו מפרץ חניה.
על העץ:
האלון הבודד הוא אלון מצוי שגילו כ-600-700 שנים, גובהו כ-14 מ’ וקוטר צמרתו כ-12 מטר. קוטרו של גזע האלון הבודד כ-1.8 מטר, ולמעשה מדובר בשני עצים אשר גדלו בסמיכות והתחברו במהלך השנים. האלון המצוי נפוץ מאד בארץ, בעיקר באזור ההרים, אולם רק לעתים נדירות מגיע לממדים אלו.
האלון הבודד שימש בעבר נקודת גבול בין מחוז בית לחם למחוז חברון. העץ נשמר כשריד בודד מיער טבעי אשר כיסה את האזור כולו בזכות היותו מקודש לתושבי המקום.
זהו עץ היסטורי שסימל את הכמיהה לגוש עציון. בין מלחמת העצמאות למלחמת ששת הימים היווה האלון נקודת ציון המסמלת רצון לחזור ליישובי הגוש – לאותם הניצולים ובני המשפחה שעמדו על ההרים וצפו על האלון, שריד בודד לגוש עציון שחרב במלחמה, וכך הפך העץ לסמך לגעגועים ולאחר השיבה לגוש עציון לסמל המקום ולסמלה של המועצה האזורית גוש עציון.
למרגלות האלון הבודד נרצח בחנוכה תש”ג אהרון סלומון, עובד קק”ל שפעל לגאולת קרקעות.
פעולות השימור שמבוצעות על האלון הבודד מבוצעות ע”י עודד יפה.
בסמוך לאלון הבודד ישנן אנדרטאות לזכרם של אלו שנפלו בקרבות גוש עציון מקרב היחידות הלוחמות. ניתן להתחיל מהאלון סיור בדרך האבות בגוש עציון – בה ניתן לראות שרידי מקוואות, 2 אבני מיל ונוף נהדר.

נחל קטלב
הנחל זכה לשמו עקב עצי קטלב רבים הזורמים בערוצו.
איך מגיעים?
ממרכז הארץ, ניסע בכביש 38 לכיוון בית שמש, לאחר חצית פסי הרכבת נפנה לעיר, נחצה אותה ונפנה שמאלה לכביש 3866. ניסע בכביש כ-10 ק”מ, אחרי שנחלוף על פני מושב נס הרים נפנה שמאלה לחניון בר-בהר ממנו מתחיל המסלול של נחל קטלב
מירושלים, ניסע לשכונת עין כרם, אחרי שנעבור אותה נפנה שמאלה לכביש 386 וניסע כ-13.8 ק”מ עד המפגש עם כביש 3866. נפנה בו ימינה ואחרי כ-200 מטרים, מיד אחרי שנחלוף על פני הפנייה למושב בר גיורא, ניכנס לחניון בר-בהר.
על המסלול:
מחניון בר-בהר נלך מזרחה לאורך הכביש כ-200 מטר עד שנגיע לרחבת החניה של נחל קטלב. בצדה הצפון מזרחי של הרחבה נבחין בסימון שבילים שחור ונתחיל לרדת בעקבותיו. המסלול עובר ליד פינת ישיבה שמעליה עץ חרוב ומוביל לאט-לאט לעומק הערוץ. לאחר צעידה של כ-200 מטר מתחיל השביל לרדת למדרון בחדות. צעידה במורד 150 “המדרגות” החצובות בסלע תוביל אותנו עד לעין גיורא.
לאחר כ-100 מטרים נוספים נכנס השביל לערוץ הצר, כאן הותקנו ע”י רשות שמורות הטבע מעקות בטיחות.
כ-200 מטרים נוספים לאחר תחילת המעקה נגיע לתוך הערוץ, לפני שנפנה שמאלה עם הסימון השחור, ניכנס מעט ימינה ונשב בשקט בצל עצי הקטלב והאלון. אח”כ נפסע שמאלה, כשמימיננו בדופן הנחל נבחין בצנירים, ובתוך הנחל במפחמות. בשלב זה נוכל להבחין מסביבנו בעצי קטלב רבים אותם נזהה לפי הגזע האדום.
מספר דקות נוספות של צעידה יובילו אותנו לעין קטלב, אותו נזהה לפי הסכר השבור של בריכת האיגום הריקה שהוקם כאן ע”י הבריטים במגמה לאצור את מי הנחל.
צעידה של כ-40 דקות נוספות בערוץ שמתרחב יותר ויותר עד שהופך לשביל רחב, תוביל אותנו דרך מעבר מתחת לגשר המסילה אל תחנת הרכבת הישנה של בר גיורא. כדי להגיע לרכב השני נפסע ימינה מהשביל כ-50 מטרים ונבחין מולינו בגשר צר שעובר מעל נחל שורק – נחצה אותו ונגיע אל סופו של המסלול, בתחנת הרכבת הישנה של בר גיורא.
נשוב בדרך העפר המסומנת באדום לאורך כארבעה ק”מ אל כביש 386 דרכו הגענו, ובו ניסע ימינה אל חניון בר בהר.
המסלול מתאים למשפחות. אחרי הגשם יש לקחת הוא עלול להיות חלק ונדרשת זהירות רבה בקטעים המסולעים.

בית הרצל ביער חולדה
לבית הרצל ביער חולדה אנו נגיע כדי לבקר שדרת דקלי וושינגטוניה מדהימה.
איך מגיעים?
כדי להגיע לבית הרצל ביער חולדה צריך לנסוע על כביש 411. אם הגענו מכביש מס’ 1, נפנה בלטרון לכביש 3, משם ימינה לאחר מס’ דקות של נסיעה, לפי השילוט לרחובות – כביש 411, ואחרי 2 ק”מ נפנה ימינה ליער חולדה. אם נגיע מכיוון כביש 40, הפנייה שמאלה ליער חולדה אחרי 9 ק”מ.
על האתר:
בעת ביקורו של הרצל בארץ, בשנת 1898, כשנסע הרצל ברכב מיפו לירושלים הוא עבר באזור השפלה שהיה שומם וחזונו היה להפוך אזור זה למיושב ומיוער, וכשהקרן הקיימת נטעה את היער הראשון בארץ ישראל, באיזור הישוב חולדה, היער נקרא על שמו של הרצל שזה היה חזונו.
בתחילה נטעו ביער בעיקר עצי זית, אולם הללו לא נקלטו ולאחר ניסיונות רבים שלא צלחו ניטעו ביער לבסוף עצי אורן רבים ששרדו עד היום, ובהם ניתן עדיין לפגוש בקבוצות של עצי זית ועצי בוסתן ששרדו. כמו כן בולטות ברחבי היער ולידו מספר שדרות של דקלי וושינגטוניה.
במרכז היער הוקמה חווה חקלאית ובמרכזה הוקם מבנה גדול, שתוכנן ע”י האדריכל יוסף ברסקי ששימש למגורים ולמשרדי החווה, שנקרא על שמו של הרצל.
בית הרצל
בבית הרצל, ששופץ ושוחזר בשנים האחרונות, ישנה תצוגה של חפצים וכתבי יד של הרצל וכן סרטון קצר ונחמד המראה את תולדותיו של יער חולדה.
שדרת הוושינגטוניות:
ברחבי האזור יש כאמור כמה שדרות של דקלי וושינגטוניה, שהגדולה בהן נמצאת משמאל לדרך המובילה לבית הרצל וגובלת בכרמים.
אנדרטת עבודה וגבורה:
אנדרטה שנבנתה על ידי הפסלת בתיה לישנסקי לזכרו של אפרים צ’יזיק שנפל על הגנת החווה במאורעות תרפ”ט.
הבאר הישנה של קו השילוח:
בתקופת מלחמת העצמאות הוטלה על חברת מקורות המשימה למצוא מקורות מים נוספים לירושלים, והחברה סללה קו מים בפרק זמן קצר מהבאר הנמצאת ביער חולדה לירושלים. לקו המים החדש ניתן השם “קו השילוח” על שמו של מפעל המים שבנה המלך צדקיהו.
ניתן לערוך ביער פיקניקים במקומות המוסדרים. הכניסה לבית הרצל ללא תשלום.

חורשת ה-40
חורשת ה-40 היא חורשת אלונים עתיקים הנמצאת במרכזו של מסלול עם נוף מדהים – על הכרמל.
החורשה זכתה לשם זה בגלל מקבץ המונה כ-40 עצי אלון עתיקים (ניסינו לספור – ב-30 הילדים התייאשו…) ששרדו כריתה ושריפות יער רבות במהלך השנים. הדרוזים מיחסים לעצים בחורשה זו קדושה מסיבות שונות, אולי בשל כך עצים אלו שרדו… בקצה החורשה ישנו עץ אלון בעל נוף גדול במיוחד שבתוכו אפשר “ללכת לאיבוד”.
איך מגיעים?
הכניסה למסלול נמצאת סמוך לאוניברסיטה חיפה. אם מגיעים עם כביש 672 הכניסה למסלול היא קצת לפני האוניברסיטה – ואם מגיעים מכיוון חיפה פונים שמאלה ישר אחרי האוניברסיטה, לפי שילוט לחורשת ה-40.
כשנכנסים לשביל מגיעים מיד לצומת – פונים בה ימינה לפי השילוט לחורשת ה 40, נוסעים בכביש עד התמרור שמאלה לתצפית, נפנה בו שמאלה וניסע בשביל העפר הרחב עד שנגיע לתצפית יפה לכיוון מפרץ חיפה.
קיימת אפשרות נוספת להתחלת המסלול: במקום לפנות שמאלה לתצפית, ניתן להמשיך ישר עד התחלתו של שביל עפר עם שילוט לחורשת ה-40 ושם לחנות.
על המסלול:
לאחר שנחנה את הרכב ברחבת התצפית הגדולה נרד בשבילון קטן שנמצא בקצה השמאלי של החניה הרחבה, כ-3 מ’ עד שנפגוש מולנו שביל ברור ונפנה בו ימינה עם סימון השבילים הכחול. אם אתם לא מוצאים את הירידה הנכונה אתם יכולים לפסוע ימינה, כשפניכם אל הנוף, עם השביל שבקצה החניה ואחרי כחצי ק”מ השבילים נפגשים ליד השער הירוק של השביל, המוביל לחורשת ה- 40).
נצעד בשביל הצר כ-300 מ’, בתחילה בירידה ולאחר מכן בעלייה קלה ונגיע אל שער ירוק בקצהו של שביל עפר – החוסם את הגישה לדרך העפר שמובילה לחורשת ה-40 המדוברת. החורשה נמצאת כ-50 מ’ מתחילת הירידה בשביל העפר, במרכזה נמצא עץ אלון מיוחד שניתן להיכנס לתוך צלו וליהנות מניתוק מוחלט מהעולם.
לאחר שסיימנו ליהנות מהמסתורין של חורשת ה-40 נמשיך לצעוד עם הסימון הכחול, נפנה שמאלה בירידה קלה ולאחר כ-250 מטר נפגוש באר. בסופה של הירידה, ליד הבאר נפנה שמאלה (בחורף אזור זה מלא דשא ירוק) ולאחר כ-200 מטר של צעידה בין השיחים ייפתח מולנו הנוף של המפרץ, ופניה שמאלה תוביל אותנו לצעידה מתחת למצוקי ה-40.
קטע הצעידה לאורכם של המצוקים (משמאל המצוק ומשמאל המורד) עובר בשביל צר; שימו לב, לאחר הגשם האזור חלקלק ובוצי והזהירות מתחייבת. בתחילת החורף נפגוש באזור פריחה מגוונת של נרקיסים ורקפות. מומלץ לעשות הפסקה בפינה נוחה לישיבה וליהנות מהנוף המדהים הנפרש מולינו. מתחת למצוק ישנו צניר מדהים.
לאחר כ-700 מטר תם המקטע המצוקי, נפנה שמאלה בעלייה ולאחר כ-400 מ’ בחורש המוצל (המגמה היא כל הזמן בעלייה) נגיע למדרגות נוחו, ומכאן הדרך לרכב קצרה. נגיע לשביל בו פנינו ימינה בתחילת המסלול, נחצה אותו, נטפס על הסלעים ונגיע לחניה בה נמצא הרכב.
המסלול מתאים למשפחות עם ילדים מעל גיל 6 – בקטעים המצוקיים צריך להשגיח עליהם היטב. אחרי הגשם המסלול כאמור חלקלק.

עוד מסלולי טיול, אטרקציות ומקומות נופש ניתן למצוא באתר שלנו. www.nelech.co.il
רוצים לספר לנו על מקום מעניין או אטרקציה מיוחדת? מוזמנים לכתוב לנו: editor.nelech@gmail.com

אולי יעניין אתכם:

שא נא עיניך

שא נא עיניך מאת: שבתאי שירן, מורשת הגליל גבעת ארטיס שבבית אל ממוקמת במקום שהוגדר בתנ”ך “שער השמיים” – אך היא בהחלט מציעה תצפית נפלאה

קרא עוד »

מדבר, לא מה שחשבתם

מדבר, לא מה שחשבתם מאת: שבתאי שירן, מורשת הגליל מחולות צבעוניים לגבי מים רוחשים בגבי ימין ועין ירקעם קְצָת דָּרוֹמָה לִבְאֵר-שֶׁבַערוּחַ בַּמִּדְבָּר נוֹשֶׁבֶת,שְׁבִיל לָעֲרָבָה יָרַד.