בני ברק מתפתחת

"פיתוחים" מביאה את עולם התורה והעבודה, ועוד בהיי טק, למגזר החרדי

"נופשים" עשה מהפכה בכל עולם הסיורים והטיולים בארץ ובחו"ל; אחד המקומות המרתקים מבחינה אנתרופולוגית וסוציולוגית לסיור היא העיר בני-ברק. כל כך קרוב וכל כך רחוק.
למי שרוצה לבוא לעיר, ליהנות מישיבותיה, השדכנים ושדכניות שבה, הטשולנט והקיגל, מוצע להציץ בכניסה לעיר בעוד אתר חדש וחדשני שנקרא "פיתוחים".
זוהי בעצם מסגרת של שתי כיתות עם כ-60 אברכים, שעושים מהפכה כשהם מכינים עצמם במשך שנה וחצי של לימודים להיות מתכנתי מחשבים ואנשי הי-טק, תוך שהם יוצרים גישה לימודית שונה ומאתגרת, שלא מוכרת במסגרות החינוך הרגילות.
מי שיצר את המסגרת הזו הוא איציק צור, איש היי-טק וחינוך, שהביא אל תוך העיר ממש את החזון החדש של הכשרה לעבודה פרודוקטיבית שמביאה משכורת הביתה, קיום מרווח ועבודה מובטחת. בתוך שנה וחצי ייכנסו כל הבחורים הלומדים ב"פיתוחים" לעמדות עבודה במפעלים המתקדמים ביותר בארץ.
לא רק זאת מובטח להם – מובטחת להם גם משכורת לכל תקופת ההכשרה שאנשים טובים דואגים לה.
הבחורים באים מכל הקשת החרדית: ליטאים, חסידים, מזרחים, בעלי תשובה ואיציק יחד עם מורים מהאוניברסיטאות המובילות בארץ, חלקם אינם דתיים ומשתאים נוכח יכולות הלימוד והפגנת הידע של אותם אנשים שעד לא מזמן חבשו את ספסלי הישיבה או הכולל (אם הם נשואים) ועסקו בסוגיות אביי ורבא.
במסגרת הזו מסתבר שאין כללים של לוגיקה. חסרים בשוק עשרת אלפים איש בתעשיית ההיי-טק, שרוצה אנשים מצוינים והישגיים, ואת החוסר הזה מנסה "פיתוחים" להביא ממקור שאיש לא חשב עליו קודם.
כלי החשיבה של בוגר ישיבה הם מחודדים, רגילים לפלפול, לחשיבה מחוץ לקופסא וליכולות להעמיק ולרדת לשורש החומרים הנלמדים. אנשי "פיתוחים" עומדים לעתים פעורי פה מול הפתרונות היצירתיים שמביאים התלמידים.
סיפורים רבים עומדים מאחורי התלמידים. יחזקאל (שם בדוי) בא מעולמה של חסידות ויז'ניץ, כבר בגיל צעיר גילה רוחות אופוזיציוניות ורצה לסטות מן המסילה החרדית המוכרת למגינת הוריו והסביבה, לבסוף חזר בו ויצר דפוס חדש בו ניתן לשלב את עולם המדע והטכנולוגיה יחד עם עולם הגמרא והמשנה. כמוהו גם הרבה מן התלמידים כאן.
מה שהפליא את איציק וחבריו היה שלמרות הפרסום שנתנו לאופציה החדשה הזו, לא נתקלו בקטרוג מצד ראשי הישיבות והאדמו"רים. מסתבר שעמודי הפילנתרופיה כבר לא יכולים לשאת את כל האוכלוסייה ובשקט-בשקט, נותנים גם הם הסכמה לצעדים אלה של תלמידיהם כדי שיוכלו להתפרנס ולהביא רווחה לבתיהם.
איש מהם לא עוזב לחלוטין את המסגרת הלימודית-תורנית. במסגרת "פיתוחים" הם לומדים ביום וגם בשעות הערב.
מפליאה גם יכולת הקליטה שלהם את השפה האנגלית. מעולם לא נתקלו ולא למדו ABC והנה תוך ארבעה חודשים שולטים רבים מהם באנגלית שגורה ואף תובעים מהמורים להגביר את הקצב ולהביא אותם אל קדמת לימוד השפה.
איציק והסגל הדידקטי מבקשים למלא את החסר בשוק, אבל דווקא בזווית של האיכות ולא מצד הכמות – ויש להם מה להציע. במבחן מתמטיקה ליניארית באוניברסיטה רגילה, נכשלו 90 אחוז מן הסטודנטים, כאן נכשלו רק 20 אחוז. הראש התלמודי ניצח.
אנשים באים מבית שמש, מאלעד, ללא רקע כלשהו ותוך תקופה קצרה מתאקלמים בשדה זה החדש עבורם. כמו בישיבה, יש הרבה רעש בכיתות, ממש כמו המולת הלימוד בפוניבז' או מיר.
אלמנט נוסף הוא העזרה ההדדית. כמו בישיבה, כשמישהו מתקשה לפצח סוגיה, הוא נעזר בחברותא שלו או בחברו. גם כאן הם עוזרים אחד לשני, כשכולם מאוחדים באינסטינקט של יצירה מבוסס ולא תיאורטי.
מכנה משותף נוסף – כולם דעתנים, מתווכחים עם המורה, צועקים עליו לפעמים, ממש כמו אווירת הלימוד בישיבה ממנה באו.
"אני נפעם מול החוויה הלימודית הזאת", אומר איציק צור, "אני בא מבית דתי לאומי, כך גם אשתי בתיה ולא הבנתי אף פעם עד הסוף את העולם החרדי. עכשיו אני רואה את נפתוליו ממש מולי ולומד יחד איתם כיצד להתעלות וללכת קדימה. זכיתי בסיפוק עצום למראה השינוי המתחולל נגד עיני".
איציק וחבריו בטוחים שצאצאיהם של התלמידים (זהו המחזור הראשון והשני כבר מלא ועוד מתדפקים על הדלת) יהיו כבר בעולם שונה לחלוטין, שייתן ארומה מופלאה של לימוד תורני ועבודה יצרנית.

אולי יעניין אתכם:

מלכת השרון

טעמים בשוק, מעפילים בקולנוע ומלטשות יהלומים בלתי נשכחות. ההיסטוריה המפוארת של נתניה פוגשת את המטיילים של היום עיר היהלומים, חבצלת השרון – את הכתבה הזאת

קרא עוד »

בשבילה גיבורים עפים

בשבילה גיבורים עפים טיול צפוני בשביל המייסדים של מטולה, המושבה היפהפייה באצבע הגליל שידעה לא מעט דמויות מופת הדרך בכביש 90 המקשרת בין ראש פינה

קרא עוד »

אל המרחב הביוספרי

אל המרחב הביוספרי מאת: יואב יאיר זו בדיוק העונה: ביקור בגבעת הרקפות ואנדרטת הקיבוצים ברמות מנשה גם הפעם גיחה אורבנית פחות אל הטבע הסובב אותנו:

קרא עוד »
נגישות