אין מה לקטר

מזית לדקל עם עיט סדוק ומתושלח צומח - טיול במרחבי קטורה שבערבה

שחרית
מעל מפל גרופית

ארבע ורבע בבוקר. אוטובוס עמוס עמיתים מנומנמים מגיע אל קרבת קיבוץ לוטן שבערבה הדרומית ואיתנו מורה הדרך רון חרמוני-להט. עם שחר, אחרי תפילת שחרית, יצאנו לדרך.
אחרי הליכה לחימום על שביל האופניים (אחד מכמה שבילים שנפרצו בחבל אילות, מהם שניים המקיפים את קיבוץ לוטן) שלאורך כביש 90, נכנסנו לאפיק נחל קטורה, שם שמענו הסבר על מספר צמחי מדבר, בהם גם אבטיח הפקועה, אביו הקדמון של האבטיח שלנו, ועל ההתאמות הייחודיות של צמחים שונים לתנאים במדבר.
מעבר במעביר מים קצר לצדו המערבי של כביש 90, ושני שבילים פרושים לעינינו – שביל ישראל לאופנים, סלול חלקית וחלק יחסית, ושביל הולכי הרגל המסומן. אחרי שהתברר ששביל ישראל לאופניים הרבה יותר נחמד להליכה וגם עובר בנקודות עניין, להבדיל מהשביל המסומן להולכים, העדיפו רבים מאיתנו ללכת עליו. פגשנו בעוד צמחים מעניינים, ובהם אחד ששימש להמרצת גמלים (שכרון מדברי), ועוקץ-עקרב מדברי הקרוי על שם גבעול הפריחה הטורית.
בהמשך הדרך בפיתחת נחל קטורה הפך הנחל צר יותר, ובמפגש עם אחד הערוצים המתחברים אליו עצרנו למנוחה קלה. כאן פגשנו גם סהרון משתלשל, צמח נדיר הנמצא בארץ בדרום הנגב בלבד, ועל שמו קרוי עין סהרונים שבמכתש רמון.
המשכנו והגענו לגב קטורה, בתחתית מפל גדול. לאחר הגשמים האחרונים היו בגב רק מעט מים. הצעירים והקופצניים בינינו טיפסו למדרגה הבאה במפל, שם היו גבים נוספים עם יותר מים שאף אפשרו טבילה. במדרגה זו גם נמצא סלע ובו מאובני קיפוד ים, ותצפית נוחה אל קירות הערוץ, ובהם שכבות קרטון, גיר וחרסית במיני צבעים שונים.
לאחר המנוחה טיפסנו עם שביל האופניים במעלה קטורה דרומה (הכשירו כאן מדרגות נוחות, ולצידן מסלול לאופניים), ובראש המעלה המשכנו אל גבעה קטנה שבראשה מצבות אבן – אתר פולחן קדום, דוגמתו קיימים עוד אתרים רבים ברחבי הנגב. המשכנו בדרך ג׳יפים אל כביש 40 (אותו חצינו בזהירות), לרגלי מוצב עיט, ועד לפסגת הר עיט והסדקים המרשימים והמפחידים החורצים אותו. בהזדמנות זו שמענו הסבר על מתן השמות לאתרים השונים בנגב, פרויקט שיזם בן גוריון.
מפסגת ההר גלשנו אל נחל גרופית, לביקור קצר מעל סדרת מפלי גרופית המרהיבים, ומיד המשכנו אל הר איה הסמוך.
על הר איה עצרנו בשתי נקודות – ראשית התיישבנו באמצע הדרך, ולהפתעתנו התברר שאנו יושבים בתוך ריכוז של מאובנים, בהם בולטים שבלולים ומגדלונים. המשכנו מעט אל מעל המצוק המזרחי של ההר ותצפתנו אל גבול ישראל-ירדן ועל השטחים החקלאיים של לוטן ש’חורגים’ מזרחה מנחל-ערבה המתווה את הקו של הגבול, ושמענו על ההיסטוריה של דרך קביעת הגבול המזרחי ועל תיקוני הגבול שהוכנסו בו בהסכם השלום עם ירדן.
מהר איה המשכנו וירדנו אל ‘ציר הנפט’, שם נחשפנו חלקית שבחלקית למסתרי חברת קצא״א (קו צינור אילת-אשקלון). את הדרך הרחבה שהכשירו אנשי קצא”א ניצלנו כדי להתחיל בירידה אל הערבה, אך בהמשך שוב סטינו מהשביל, עצרנו בשדה של צמחי שושנת-יריחו אמיתית, ולבסוף גלשנו מטה מ’צוקי שיירות’ באמצעות שביל אתגרי שהכשירו אנשי קטורה. רגע לפני שנכנסנו אל קיבוץ קטורה עוד עצרנו בצל מקבץ עצי שיטה, אשר התברר שהן כבר לא שייכות לסוג שיטה.
בקיבוץ קטורה עברנו ליד עץ ינבוט (המוכר לנו כשיח בלבד) וליד עץ באובב גדול, וסיימנו בביקור אצל ‘מתושלח’, עץ תמר שגדל מזרע משלהי תקופת בית המקדש השני, שנמצא בארמון הורדוס שבמצדה אך למרבה הצער התגלה כעץ זכר.
עייפים אך מסופקים מאוד עלינו לאוטובוס המחלקה הראשונה בדרכנו צפונה.
תודה לעמית אררט על הארגון וההפקה ולרון חרמוני-להט על ההובלה וההדרכה.

‘עמיתים לטיולים’ – אוהבים וחוקרים את ארץ ישראל ברגליים.
הפעילויות בד”כ חינמיות, להצטרפות שלחו דוא”ל ל-araratamit7@gmail.com

ירידה אל הקטורה
בערוץ נחל קטורה

אולי יעניין אתכם:

חייל ומשורר

חייל ומשורר טיול קצר בשישי / שבתאי שירן, מורשת הגליל חַיָּלִים אַלְמוֹנִים הִנְנוּ, בְּלִי מַדִּים, וּסְבִיבֵנוּ אֵימָה וְצַלְמָוֶת. בגיל 18, בשנת 1925, עלה אברהם שטרן

קרא עוד »

בשבילה גיבורים עפים

בשבילה גיבורים עפים טיול צפוני בשביל המייסדים של מטולה, המושבה היפהפייה באצבע הגליל שידעה לא מעט דמויות מופת הדרך בכביש 90 המקשרת בין ראש פינה

לילה אחד בתמוז

פעם אחת בשנה זה קורה: ליל ירח מלא בעמק המעיינות מציע שלל פעילויות קיץ ממגוון רחב לכל המשפחה. זה מה שמחכה לכם השנה בפעם הרביעית,