על התודה ועל העבודה

ככל שהאדם מכיר תודה ומודה לסביבתו, הוא מתעלה ומגלה בתוכו צלם אלוקים ממעל

רעיון התודה כמעשה אנושי מעוגן בפרשתנו, וכך מקדישה התורה פסוקים מספר לקורבן התודה. קורבן התודה מדבר על הרגשה סובייקטיבית שחש האדם שעה שהוא היה בעת צרה וניצל ממנה, וכעת הוא רוצה לומר תודה.
“אִם עַל-תּוֹדָה, יַקְרִיבֶנּוּ–וְהִקְרִיב עַל-זֶבַח הַתּוֹדָה חַלּוֹת מַצּוֹת בְּלוּלֹת בַּשֶּׁמֶן, וּרְקִיקֵי מַצּוֹת מְשֻׁחִים בַּשָּׁמֶן; וְסֹלֶת מֻרְבֶּכֶת, חַלֹּת בְּלוּלֹת בַּשָּׁמֶן. עַל-חַלֹּת לֶחֶם חָמֵץ, יַקְרִיב קָרְבָּנוֹ, עַל-זֶבַח, תּוֹדַת שְׁלָמָיו”

קורבן זה מיוחד הוא, שכן לעתיד לבא כל הקורבנות בטלין חוץ מקורבן התמיד. וכך כותב ר’ נחמן מברסלב (מייסד חסידות ברסלב במאה ה-18):
“ימֵי הוֹדָאָה זֶה בְּחִינַת שַׁעֲשׁוּעַ עוֹלָם הַבָּא, כִּי זֶה עִקָּר שַׁעֲשׁוּעַ עוֹלָם הַבָּא לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל… כִּי שְׁאָר כָּל הַדְּבָרִים יִתְבַּטְּלוּ לֶעָתִיד כֻּלָּם, בִּבְחִינַת: ‘כָּל הַקָּרְבָּנוֹת בְּטֵלִין, חוּץ מִקורבן תּוֹדָה’ שֶׁלּא יִשָּׁאֵר לֶעָתִיד, רַק בְּחִינַת תּוֹדָה וְהוֹדָאָה, לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל וְלָדַעַת אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ… שֶׁזֶּה כָּל שַׁעֲשׁוּעַ עוֹלָם הַבָּא”.
רבי נחמן מברסלב לוקח את המושג “תודה” צעד אחד קדימה: לא רק הקורבן יישאר לימות המשיח אלא המושג תודה ילווה את האדם לעולם שכולו טוב. הישארות הנפש בעולם הבא אין לה ולעולם הזה שום קשר, חוץ מדבר אחד: הרגשת התודה שהנפש מרגישה כשהיא נמצאת במחיצה עליונה. רעיון זה של ר’ נחמן מסביר לנו שמהות האדם, נפשו ונשמתו, היא אותה הרגשת התודה.

הסוציולוג האמריקני פיטר ברגר טבע את המונח ‘אותות או סימנים של התעלות’.
כתופעה שקיימת רק אצל האדם המסמלת משהו מעבר, משהו מעל, משהו אלוקי. בין אותם אותות או סימנים של התעלות הוא כולל את חוש ההומור והתקווה. אני הייתי מוסיף את ה’תודה’ כסימן של התעלות האדם – ההכרה באחר ובטובה שנעשית לנו.
“תודה” בעברית היא הכרה והודאה במעשה שנעשה לנו. היכולת להכיר במשהו שנעשה לנו אין לו הסבר פיזי טבעי, אבל יש בו מן הרצון להתחבר למשהו מעבר. ככל שהאדם מכיר ומודה, הוא מתעלה ומגלה בתוכו צלם אלוקים ממעל.
מדוע אמירת תודה מעידה על צלם אלוקים?
אמירת התודה בהרבה מקרים פוגעת קצת בגאווה שלנו. כשאנו אומרים תודה, אנו מודים שיש בנו חיסרון כלשהו ומישהו אחר ממלא אותו. לכן לפעמים, כדי לא להודות בחסר הזה, אנחנו הופכים לעיוורים, חירשים ובסופו של דבר גם אילמים. ההרגשה שאדם הוא נזקק ואינו מושלם היא הרגשה קשה. באמירת התודה (הודיה והודאה משמשים בערבוביא) אנחנו מתוודים שאנחנו לא מושלמים ומכירים בכך שיש מישהו אחר עליון שמשלים לנו את החסר.
הבנה כזו של תודה מביאה אותנו להודות גם לסובב אותנו – לחי, לצומח ולדומם. ראיתי פעם שיחה של ר’ ירוחם ליבוביץ’ ממיר (משגיח ישיבת מיר לפני מלחמת העולם השנייה – מחשובי ההוגים בתנועת המוסר). המאמר עסק בצורך לומר תודה לכפפות. לכאורה רעיון משעשע וגם קצת מסוכן – מישהו עוד יכול למצוא את עצמו בבית משוגעים בגלל שהוא דיבר עם הכפפות שלו. אבל לפי דרכנו, זה מתבקש. בכלל לא משנה שהכפפות לא מודעות לכך שהם הגנו עליך מפני הקור; צריך להודות להם כי הם מילאו לך חוסר. אז נכון, לא כדאי ללכת ברחוב ולדבר עם הכפפות שלך, אבל נראה שחובה על כל אדם להסתובב עם הרגשה של הכרת הטוב אל הכפפות שלו. את הרעיון הזה לא המציא ר’ ירוחם מעצמו, מדרשי חז”ל בעניין מכות מצרים כבר מעידים על כך.
מפני מה משה רבנו לא מכה את היאור או הופך את חול המדבר לכינים והוא מבקש מאהרון לעשות זאת? מספרים חז”ל שהקב”ה רצה לעורר במשה את מידת הכרת התודה והטוב אפילו לחפצים דוממים. הכרת הטוב זה גם למים שהצילו אותך כשהיית תינוק בתיבה על שפת היאור, לחול שהציל אותך מפני שהטמנת בו את המצרי שהרגת. מצינו איפה שפיתוח אמירת התודה לכל המיטיבים עם האדם מפתחת אצלו סימני התעלות ומעצימה אצלו את האנושיות שבו.

אנו נמצאים לפני חג הפסח שבו אנו מצווים לשבח להודות ולהלל את הקב”ה על כל הטובות שגמל איתנו בהוציאנו ממצרים מבית עבדים. נזכור בפסח שאחד מסימני ההתעלות הגדולים שהופכים חי לבן אנוש ועבד לבן חורין היא החובה לומר תודה לעולם כולו, ולמי שאמר והיה העולם.

אולי יעניין אתכם:

היופי של אתונה

היופי של אתונה מאת: הרב יחיאל וסרמן “החיים מתנהלים על מי מנוחות”, אומר חבר הקהילה בבירה היוונית ומוסיף – “יש לנו חיי קהילה יפים” בית

קרא עוד »

יאסו, קהילה

יאסו, קהילה מאת: הרב יחיאל וסרמן קהילת יהודי סלוניקי חוגגת עבר מפואר – לצד אתגרי התקופות סלוניקי היא העיר הגדולה בצפון יוון ועיר נמל חשובה.

קרא עוד »

פדובה: מהרמח”ל ועד היום

פדובה: מהרמח”ל ועד היום מאת: מאת: הרב יחיאל וסרמן עם 80% נישואי תערובת, קשה להיות אופטימי בנוגע להמשך קיומה של הקהילה היהודית בעיר האיטלקית בעיר

קרא עוד »
נגישות