עולם של גאולה

בתפיסה העתיקה של עולם מעגלי, בעל גורל קבוע וחוזר, היה רעיון הגאולה לא פחות ממהפכני

במצרים העתיקה האמינו בעולם מעגלי ולא ליניארי. הם סגדו לגורל, וכפי שעונות השנה מתחלפות וחוזרות על עצמן, כך גם מצב האנושות חוזר על עצמו. העולם נמצא בשליטה של האלים הקדמונים שנלחמים זה בזה – פעם אל השמש מנצח ופעם אל הגשם. בעולם המצרי אדם שנולד למצב מסוים, רוב הסיכויים שמצבו לא ישתפר, ואם הוא ישתפר זה רק זמני וחוזר למצבו הראשוני. האדם נולד עם חטא קדמון והוא יכול רק להיוושע ממנו, אך לא להיגאל.
בשעבוד מצרים מגיע רגע היסטורי מכונן שישנה את פני האנושות לנצח. אלוקים מתגלה אל משה ואומר לו:
” וַיְדַבֵּר אֱלֹקים, אֶל-מֹשֶׁה; וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אֲנִי ה’ וָאֵרָא, אֶל-אַבְרָהָם אֶל-יִצְחָק וְאֶל-יַעֲקֹב-
-בְּאֵל שַׁדּ-ָי; וּשְׁמִי ה’, לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם” (שמות ו)
ישנם כמה סוגי התגלויות של אלוקים לבני אדם. באל שד-י , בשם אלוקים, ובשם ה’. ומעיר הכתב והקבלה “והנה אלוקים נתן לאבות עושר וכבוד וכל הטובות זמניות, ברעב פדה ממות, ובמלחמה מידי חרב, והוא ממידת שד-י [..] אמנם לא נהג אם האבות בעשיית הנסים והנפלאות, אשר על ידיו ישתנו התולדות הטבעיות הנהוגים בעולם”.
הדרך של ההתגלות האלוקית לאבות האומה היו בדרך טבעית מעגלית, ללא מושג גאולה, שכן גאולה פירושה פריצת מעגל הסבל האנושי וגורלו. אך כעת לעם ישראל אלוקים הולך להתגלות ודרכו להנחיל לעולם מושג חדש: הגאולה פירושה התנהלות שהיא מעל הטבע האנושי, פריצת המעגליות וצעידה בציר זמן ליניארי, שיש לו התחלה וסופו בזמן עתידי לא נודע. מסלול ההתקדמות הוא צעד אחרי צעד, כשכל צעד בנוי על קודמו ואינו שב על עקביו.

אלוקים אומר למשה רבנו: “וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים” – ואם נמשיך עם פירושו של הכתב והקבלה: “זרוע נטויה – כח המתפשט ללא גבול”. הגאולה היא כוח רב עוצמה ללא גבולות עד אין סוף. בעצם, ביציאת מצרים נוצר המפץ גדול של המושג “גאולה” שאת ההדים שלו אנחנו מוצאים אצלנו כיום. גאולה אומרת לנו בצורה פשוטה – העולם מתקדם למקום אופטימי יותר ולכן מחר יהיה טוב יותר מהיום.
המחשבה הזו של גאולה בעולם העתיק הייתה רדיקלית מכמה בחינות:
ראשית, האדם יכול לשנות את הטבע ואינו כפוף אליו. בכוחו של האדם לשפר ולגאול את העולם בו הוא נמצא וחי, הוא יכול למצוא מזור למחלות, הוא יכול להילחם במוות, בעוני, בבצורת ובשיטפון. מצבו אינו מוחלט כפי שהיה בעבר ומעשי האבות אינם עוד סימן לבנים, שכן מעשיהם של הבנים יכולים להיות שונים באופן מהותי.
שנית, האדם מקבל משמעות שונה למעשיו. אם עד עתה מעשיו של האדם לא השפיעו על המציאות, שכן גלגל לעולם חוזר ומה שהאדם קידם בחייו יחזור לקדמותו, כעת מעשיו של האדם מקבלים משמעות – מכיוון שהבאים אחריו יתחילו היכן שהוא הפסיק, והוא מוצא את עצמו כחולייה בשרשרת אינסופית של מאמץ לקדם את העולם צעד אחרי צעד.
שלישית, שפת הגאולה מדברת על מעשיו של האדם כאן ועכשיו, היא לא עוסקת בשכר ועונש עתידיים, בעולם הבא. היא עוסקת בהוויה העכשווית: האם מעשיו של האדם גואלים את העולם ומובילים אותו למקום טוב יותר או לא. החשבונות העתידיים של מעשי האדם אינם מעניינים אותנו, המעשה חשוב יותר מהכוונה. יש פה שינוי רדיקלי מישועה פרטית אל עבר גאולת העולם.
כל גיבורי התנ”ך הביאו במעשיהם גאולה לעולם ולא התעסקו בישועה פרטית של עצמם. אנחנו מחוברים לאנשים הללו כאברהם, יצחק, יעקב, משה, דוד ושלמה, בגלל היכולת שלהם לטעות ולהמשיך הלאה. העולם הפנימי שלהם לא מעניין את המקרא – מה שמעניין יותר הוא המעשים שהם עשו עבור העולם בו הם חיו. הם השתדלו תמיד לעשות את המעשה הנכון בזמן הנכון. הם קיבלו ביקורת עבור חלק ממעשיהם, הרכינו ראש והמשיכו הלאה לעשות טוב בעולם ולהביא עבורו ברכה, כפי שנאמר לאברהם – “ונברכו בך כל גויי הארץ ובזרעך”.
בעולם של ישועה, כל העולם פועל עבורך. בעולם של גאולה, אתה כל-כולך מסור לקידומו של העולם.

אולי יעניין אתכם:

מלכת השרון

טעמים בשוק, מעפילים בקולנוע ומלטשות יהלומים בלתי נשכחות. ההיסטוריה המפוארת של נתניה פוגשת את המטיילים של היום עיר היהלומים, חבצלת השרון – את הכתבה הזאת

קרא עוד »

בשבילה גיבורים עפים

בשבילה גיבורים עפים טיול צפוני בשביל המייסדים של מטולה, המושבה היפהפייה באצבע הגליל שידעה לא מעט דמויות מופת הדרך בכביש 90 המקשרת בין ראש פינה

קרא עוד »

אל המרחב הביוספרי

אל המרחב הביוספרי מאת: יואב יאיר זו בדיוק העונה: ביקור בגבעת הרקפות ואנדרטת הקיבוצים ברמות מנשה גם הפעם גיחה אורבנית פחות אל הטבע הסובב אותנו:

קרא עוד »
נגישות