משפטים: החיים עצמם

אלוקים נמצא בפריטם הקטנים, מעולם המסחר ועד איסורי אכילה

האדריכל לוודויג מיס ון דר-רוהה נמנה עם מייסדי סגנון האדריכלות הבינלאומי, והוא נחשב לאחד האדריכלים המשפיעים ביותר במאה ה-20. הוא הטביע את חותמו גם על האדריכלות בארצות הברית. אחד מהציטוטים המפורסמים בשמו הוא “אלוקים נמצא בפרטים הקטנים” – משפט זה מדבר על ראיית האלוקות באמנות, אך לא באידיליאה המופשטת שלה אלא דוקא בפרטים הכי מזעריים שיוצרים את היצירה הגדולה.
כפי שבפרטים הקטנים ניתן לראות את האידיליה שבאמנות ובאדריכלות, כך ניתן לומר על המחויבות האנושית לגילוי האלוקי.
בני ישראל עמדו במעמד נשגב ומורכב מאוד – מעמד הר סיני, שבו התגלתה להם אידיליה גדולה מאוד והיא – הקשר בין אלוקים לאנושות דרך החובה והמצווה. אך עד כמה האלוקות חודרת לנבכי נפש האדם? האם אפשר לעבוד את האלוקים רק עם תשוקה, אמונה ואהבה? האם עבודת הלב מספקת כדי לבנות יחסים בין האלוקים לאדם?
היהדות נותנת מתנה גדולה לאנושות והיא ראייה של אלוקים בפרטים הקטנים ביותר.
“תורת חיים” פירושה התורה שמתגלה דרך החיים הממשיים, ואין להפריד בין דרכו של האדם במסחר, במשא ומתן, בדיני הלוואות, בדיני שכנים ונזיקין ובין הרצון האלוקי והמוסר האלוקי. אלוקים מתגלה דרך ההתנהלות של האדם בשעת המשא ומתן ובשעת המסחר וביחסו לעבדים ולשפחות. עד עתה התפיסה היתה שאלוקים מעוניין בדברים גדולים ורמים, ולכן הדת אף היא מעוניינת רק בדברים נשגבים. היהדות מחדשת כאן שהאלוקים נמצא בשור שנגח את הפרה, ובנזקים הקורים לאישה הרה, ואף באיסור של אכילת חלב ובשר. החוקים והמשפטים, האסור והמותר הם הפרטים בהם האלוקים נמצא.
לעומת היהדות, הנצרות דוגלת בעולם ללא מעשי התורה, ללא חוקים ומשפטים, אלוקים כבר לא נמצא בפרטים הקטנים אלא באמונה רחבה וגדולה – ברעיונות אמורפיים. האסלאם דוגל בחוקים המצויים בספר הקוראן, וגם בספרי החדית’ ומקפיד עליהם קלה כבחמורה. אך למרות המערכת הקיימת ניתן להצביע על תופעה מטרידה במיוחד – והיא הסמכות המשפטית וכפיפות לסמכות. ניתן למצוא בצד המוסלמי הרבה תשוקה ורצון עז להילחם על האמונות והחוקים שלהם, אך מה שחסר זה המחויבות לסדרי משפט: לית דין ולית דיין, החוק ניתן לכל אדם לעשות בו כרצונו. אם אישה בגדה בבעלה יכולים אנשי משפחתה להרוג אותה מפני כבוד המשפחה, היכן המשפט? היכן סדרי הדין? היכן הראיות? אלוקים באסלאם לא נמצא בפרטים הקטנים אלא בתשוקה האדירה שיש לאנשים לבא חשבון עם מישהי שחיללה את כבוד המשפחה, או עם מי שכופר בחוקי האסלאם.
התשוקה בצד המוסלמי שמאפילה על כל חוק ומשפט, והאהבה והאמונה שנמצאת בצד הנוצרי המייתרת כל צורך בחוק ומשפט יוצרים אלוקים שניתן לחפש אותו או באמונה או בתשוקה. חיפוש כזה לא יימצא בעולם שלנו, אלא בעולם של המתים. בעולם הבא, בעולם שבו אין חיים אלא רק נשמות ורוחות. שם המושג של “ישועה” קולע למטרה, שכן מטרת האדם לפי הנצרות להיוושע ומטרת האדם המוסלמי להגיע לגן עדן ולעולם שכולו טוב. האינטרקציה עם העולם הזה פחות חשובה ולכן התשוקה ומלחמת הקודש והג’יהאד גוברים על החיים על פני האדמה.
הדתות האחרות אינן מפחדות מהמוות, אלא מן החיים.
היהדות מפחדת מהמוות ומעריצה את החיים ואת ההשתלבות בהם. ולכן המתנה הגדולה שנותנת היהדות לעולם במעמד הר סיני הם החוקים והמשפטים.
הירידה לרזולציות קטנות באה להאיר את כל המורכבויות של החיים על ידי חוק וסדר אלוקי. המיוחד בחוק ומשפט הוא שהוא גורם לאדם להיטמע בחיים עצמם ולנסות לחפש בכל גילוי ותופעה את האלוקות. שור שנגח אדם, אדם שחבל באדם אחר, חוקי ההלוואות והמסחר, העבדות והשררה האדנותית, כולם עומדים למבחן. שכן לחיות את החיים על פי אלוקים קשה הרבה יותר מאשר למות בשבילו.

אולי יעניין אתכם:

ניגונים וקדושה בצפת

ניגונים וקדושה בצפת | טיול בשבוע / כתב וצילם: קובי פינקלר ניגונים וקדושה בצפת אווירה, ריחות, סגולות והרבה קדושה יש בצפת, אחת מארבע ערי הקודש.

קרא עוד »

אל הגולן, אל הדובדבן

אל הגולן, אל הדובדבן תמונה אחת שווה / יואב ערמוני ראשית האביב, הקורונה בסביבה אבל כבר לא ממש מורגשת והימים ימי קטיף דובדבנים בגולן. זה

קרא עוד »

בין שפן להרדוף

בין שבין שפן להרדוף בהובלת זאב שפירא, טיולי יום שישי בהר חברון / הדרכה: ד”ר חזי הורן ונועם שפירא / כתיבה וצילום – ירון בוצר כרמל ישנם

קרא עוד »
נגישות