האש והאמונה

כדי לתפוס את התורה כאלוקית לא צריך אינטלקט, אלא עבודה רוחנית

“וּמַרְאֵה כְּבוֹד ה’ כְּאֵשׁ אֹכֶלֶת בְּרֹאשׁ הָהָר לְעֵינֵי, בְּנֵי יִשְׂרָאֵל” (שמות כד יז)
אחת ההתמודדויות הקשות יותר של החיים הדתיים והיחס למסורת היהודית, היא ההתגלות על הר סיני. התפיסה של התורה מן השמיים עומדת בבסיס חג מתן תורה, ומושג ההתגלות האלוקית על ההר והתורה האלוקית היא אחד מיסודות היהדות. בעולם הסקפטי והציני שלנו צריך קפיצת מדרגה גדולה על מנת להתחבר למושג הזה של התגלות.

במשך מאות השנים האחרונות, כוונו חיצי המחקר האקדמי ופילוסופיות שונות אל עבר נושא התורה האלוקית. מימי שפינוזה במאה ה-17 ועד ימינו, מאות חוקרי המקרא וארכיאולוגים ניתחו את התנ”ך מכל הכיוונים, והגיעו לשיטתם למסקנה שהתורה אינה אלוקית ושסיפורי התורה אין להם אחיזה במציאות ההיסטורית.
חכמי ישראל במאות שנים האחרונות השיבו מלחמה שערה, והפעילו את כל התותחים הכבדים: דרכי הלימוד והניתוח, חפירות ארכיאולוגיות, ואפילו “גיור” השיטה המחקרית לטובתם. קולמוסים רבים נשברו ועצים רבים נגדעו במגמה להראות לשפינוזה ולסיעתו עד כמה הם טועים. אך השאלה היא האם באמת הכלים בהם מודדים התגלות הם הכלים הנכונים?
פרשן המקרא “הכתב והקבלה” כתב:
“כמות השגת הכבוד היתה לפי כמות הכנת הנפשות להשיגה[…] כי להבת אש יתקטן ויתגדל כפי מיעוט ורבוי חלקי כחות אשיים שבדבר שהשלהבת נתלה בו, כי הדבר אשר בטבעו הרבה חלקי אש בכחו, בו השלהבת עולה חיש קל מהרה בכל חלקי גופו[…]הנה כמות האש האוכלת בדבר הוא לפי כמות הכנת הטבע שבדבר אל קבלת האש, ככה במעמד הנכבד והנורא, כולם זכו למראה הרוחנית מכבוד הנעלה, אבל כל אחד רק לפי הכנת נפשו אל קבלת השגה זו, המומעט בהשלמה היה מעט ההשגה, והמרבה בזה נתרבה גם בזה”.
הכתב והקבלה מבאר שהשגת התורה השמיימית היא ככל שפה נשמתית ורוחנית. כמו מוזיקה וכמו אמנות, כך גם התורה – לא ניתן לתפוס אותה בצורה אקדמית או מחקרית. אדם יכול לחקור מוזיקה או ציור אמנותי, אבל אם אין בו אש שנמצאת בתוכו הבוערת בצורה רוחנית הוא לעולם לא יוכל להבין אמנות מהי, הוא לעולם לא יוכל להתחבר ליצירה מוזיקלית שמיימית. הוא יידע את ההיסטוריה של התווים, את שמות המלחינים, מקום מגורם ומה הם אכלו ושתו, אבל לעולם המוזיקה לא תחדור לתוך נשמתו.
התפיסה לגבי ההתגלות האלוקית היא בדיוק כפי שאוחזת האש בעצמים שונים. וכפי שיש בטבע חומרים דליקים יותר ודליקים פחות כך גם בהתגלות על הר סיני ישנם אנשים דליקים יותר ומסוגלים לכך נשמתית וישנם אנשים שהחומר ממנו הם עשויים אינו דליק דיו. הקבלה של המושג התגלות על הר סיני והתורה האלוקית היא ביחס להכנה הרוחנית שהושקעה בתפיסה זו.
אנחנו מציעים היום תפיסה לפיה הסיבה שבגינה אנחנו נתקלים בכל כך הרבה סקפטיות וציניות ביחס לתורה ותוקפה בימינו לא קשורה כלל וכלל לרמה האינטלקטואלית שלנו או לתחכום הרב ששורר במאות השנים האחרונות. לתפוס את התורה כאלוקית לא צריך אינטלקט אלא עבודה רוחנית. אריסטו פעם אמר “שידיעה מינימלית של הדברים הגבוהים עדיפה מידיעה מקסימלית של הדברים הנמוכים”.
לאחר הכנה רוחנית של 49 יום, צעד אחרי צעד ושלב אחרי שלב הכנו את עצמנו להיות חומר שהוא דליק ומוכן לניצוץ האלוקי. נעמוד כולנו בחג השבועות ושוב נשמע את קריאתו של אלוקים אלינו: “אנכי ה’ אלוקיך”, ובאותו הרגע לבנו ניצת מחדש ואנחנו נכריז בקול גדול שוב: “נעשה ונשמע”, כאש אוכלת בראש ההר.

אולי יעניין אתכם:

הדליקו את הנר

הדליקו את הנר מאת: שאול מייזליש רפאל ביטון מפליא לכתוב את סיפורה של סבתו אל מול מבחן אחד הסיפור הבא אמיתי, ואירע לאמם של דר’

קרא עוד »

מעט מן האור

מעט מן האור מאת: שאול מייזליש סיפוריו המופלאים של בית חינוך עיוורים בספר חדש ומלא בטוב בימים אלה יצא לאור ספרו של העיתונאי והסופר מנחם

קרא עוד »

הצדיק מסטפנשט

הצדיק מסטפנשט מאת: שאול מייזליש הכירו את החסידות שהוקמה יש מאין בני ברק הרב אברהם יעקב סלומון הקים יש מאין את חסידות סטפנשט בארץ ישראל,

קרא עוד »
נגישות