מעגלים מעגלים

טיול בין ההר למדבר בוואדי עוג'א - נחל ייט"ב

“עִנְבָּלִים בַּמִּרְעֶה וּשְׁרִיקוֹת
וְשָׂדֶה בַּזָּהָב עַד עֶרֶב.
דּוּמִיַּת בְּאֵרוֹת יְרֹקוֹת,
מֶרְחָבִים שֶׁלִּי וָדֶרֶךְ.”
-נתן אלתרמן-

בין שריקות עדרים, מרחבי שממה ושדות חיטה מוריקים-מזהיבים נמצא וואדי עוג’א – נחל ייט”ב.
הוואדי יורד מזרחה מרכס בעל חצור, ההר הגבוה ביותר בשומרון, עובר בספר המדבר ומגיע אל בקעת הירדן הפוריה בסמוך ליישוב ייט”ב, שם גם נובע באפיקו מעין גדול. שם היישוב הוא ראשי התיבות של “יד יצחק טבנקין”, מאבות התנועה הקיבוצית, והוא גם נתן לנחל את שמו העברי החדש.
להולכים בנחל יתחלף הנוף הפיזי והאנושי פעם אחר פעם – מהרי השומרון וחקלאות ההר המסורתית, דרך המצוקים, גבי המים ורועי הצאן של ספר המדבר ועד לשדות ולמטעים הרחבים של בקעת הירדן, ולאורכו חבויים סיפורים היסטוריים, פנינות טבע ונוף, שפע מים ומזג אוויר אביבי ונהדר של בקעת הירדן.

קו שתי העוג’ות
מקור השם עוג’א בערבית הוא סיבוב, בדומה למילים “עוגה” או “מעגל” בעברית, כיוון שלנחל פיתולים רבים. נחל נוסף הנקרא בערבית עוג’א מאותה הסיבה, הוא נחל הירקון. שני הנחלים מתחילים ברכס בעל חצור הסמוך לעפרה ולכן נקראים “העוג’א המזרחית” “והעוג’א המערבית”. במלחמת העולם הראשונה, לאחר שכבש הגנרל אלנבי עם חיל המשלוח המצרי את דרום הארץ וירושלים, הצליחו החילות העות’מאנים להתבצר על “קו שתי העוג’ות” ולבלום את הכוחות הבריטים. רק לאחר תשעה חודשים, הכניע צבאו של אלנבי את הטורקים בחזית המערבית וכוחותיו הגיעו עד דמשק, דבר שהכניע את העות’מאנים סופית והביא לסיום המלחמה.

השנה, מציינים מאה שנים לגדודים העבריים שהוקמו בזמן מלחמת העולם הראשונה על ידי זאב ז’בוטנסקי ויוסף טרומפלדור כדי לסייע לבריטים כנגד הטורקים ולקדם את הקמת הבית הלאומי היהודי בארץ ישראל.
במהלך המלחמה יצאו הגדודים למסע בו חצו את מרחב בנימין וירדו לבקעת הירדן במטרה לפרוץ את קו שתי העוג’ות. מאמץ ההטעיה של הגדודים העבריים שהחלו לטפס אל הרי מואב גרם לטורקים לדלל כוחות לאורך הקו בכדי לבלום את הכוחות המאגפים את קו החזית ממזרח. ייתכן שמצב זה סייע לאלנבי לפרוץ את קו החזית בתל כודאדי בירקון ולהפיל את החזית העות’מאנית כולה.

לאן נוסעים?
ניסע לישוב כוכב השחר. אחרי שער הישוב פונים בפנייה השלישית ימינה, ולאחר כ-200 מטר מגיעים לבריכת הכרמים – בריכת שכשוך נחמדה. כאן מתחיל המסלול.
ההגעה לסוף המסלול:
ניסע ליישוב ייט”ב שבבקעת הירדן, ובצומת T שלפני היישוב נפנה שמאלה לכיוון הנחל (במקום ימינה לייט”ב), נגיע לצומת T נוספת בה נפנה ימינה ולאחר כחצי ק”מ נגיע לאמת-המגלשה, אפשר לחנות כאן. אם נכנסים עוד פנימה מגיעים לחניון ולנחל.
להולכים במסלול, מומלץ להשאיר את הרכב בתוך היישוב ייט”ב.

איך הולכים?
לאחר שכשוך בבריכת הכרמים נטפס מעט עם שביל הג’יפים דרומה ונתחבר לדרך עפר המסומנת בסימון שבילים אדום. פונים שמאלה לכיוון וואדי עוג’א. במפגש השבילים עם שביל העפר המסומן שחור נפנה בו שמאלה ומעט אחר כך נמשיך עם הסימון השחור לשביל הולכי רגל. השביל אינו ברור ויש לשים לב היטב לסימונים. למי שמעוניין, ניתן לעלות לתצפית בסככה עם תותח צבאי ישן המצויים בקצה שביל העפר.
השביל והסימון השחור עוברים לאורך שדה בור ולקראת סופו חוצים אותו לכיוון פתח הוואדי. מכאן מתחיל המסלול לרדת בתלילות עד שהשביל מתחבר לערוץ הוואדי הנקרא “ואדי אל קיס”. בתקופת הסתיו מתמלא הנחל בפריחה צהובה של חלמוניות.
לאחר הליכה קצרה בערוץ, מטפס השביל לגדה הדרומית של הוואדי, כשהנחל מתחתינו נעשה עמוק יותר. מיד אחר כך מגיעים לירידה של 12 מ’ בסדק צר, יש לסייע אחד לשני בירידה. נמשיך בהליכה ונגיע לתצפית מצוקית ויפה על החיבור בין וואדי אל קיס לוואדי עוג’א. מהתצפית השביל פונה שמאלה לשביל צר על שפת המצוק ומעט אחר כך מתחיל לרדת בתלילות אל מפגש הערוצים. הירידה מסתיימת בהליכה על שלוחת סכין, כשמצד ימין שלנו זורם ואדי אל קיס ומשמאלינו וואדי עוג’א. בחיבור בין שני הנחלים ישנו גם חיבור בין השביל השחור בו הגענו, לבין השביל האדום המגיע מוואדי עוג’א ובקעת סמיה (שעליה כתבנו כאן בשבוע שעבר).
מהפיצול פונים ימינה במורד העוג’א ונמשיך כעת עם הסימון האדום על גדתו הצפונית של הנחל, עד לעין עוג’א. ספיקת המים במעיין ירדה בשנים האחרונות בעקבות ירידה בכמות הגשמים באזור ובעקבות שאיבה מוגברת של תושבי יריחו, אך בחורף ובאביב הנחל זורם ואמות מים מובילות את מימיו לכפר עוג’א הסמוך ולשדות החקלאיים שלו. מעין עוג’א נמשיך מעט עד שנגיע לרחבת אספלט בסוף המסלול, ממנה נלך על הכביש עד ליישוב ייט”ב.

שימו לב: המסלול מיועד למיטיבי לכת, מומלץ ללכת בקבוצה, לשאת נשק, ולהצטייד בכמות מים מספקת ובמפת סימון שבילים.

אולי יעניין אתכם:

נחל חזורי: זורמים עם האתגר

נחל חזורי: זורמים עם האתגר מאת: צוות אתר נלך www.nelech.co.il מסלול מאתגר למיטיבי-דלג שאינם חוששים להירטב חל חזורי-נחל גובתא-בניאס הוא מסלול למיטיבי לכת בדרום החרמון,

קרא עוד »

האגם בנחל אורן

האגם בנחל אורן מאת: צוות אתר נלך www.nelech.co.il במצוקים הירוקים של הכרמל, מנוחה עם מים וירוק בעיניים בנחל אורן, לאחר הגשמים, נוצר לו אגם עונתי