לעומקה של באר

לבירת הנגב שורשים עמוקים בתנ"ך, ולא מעט תחנות מעניינות בהווה

המדרחוב
השוק הבדואי

באר שבע נזכרת לראשונה בספר בראשית: “וַיֹּאמֶר (אברהם) כִּי אֶת שֶׁבַע כְּבָשֹׂת תִּקַּח מִיָּדִי בַּעֲבוּר תִּהְיֶה לִּי לְעֵדָה כִּי חָפַרְתִּי אֶת הַבְּאֵר הַזֹּאת, עַל כֵּן קָרָא לַמָּקוֹם הַהוּא בְּאֵר שָׁבַע ….” (בראשית, כא, ל), ועל כן ירדנו לבאר שבע לחפש את הבאר. אמנם הכבשים נשחטו מזמן ולחאפלה בין אברהם למלך גרר לא הוזמנו, אך הבאר עדיין קיימת, לפחות על פי גרסת עיריית באר שבע שבנתה סביבה מרכז מבקרים (דרך חברון 1) המהווה אטרקציה נחמדה.

לאחר הביקור במרכז “באר אברהם” המשכנו לרחוב קק”ל, שהיה בעבר הרחוב הראשי של באר שבע העתיקה שהוקמה על ידי התורכים. אורכו היה 600 מטרים בלבד אך רוחבו היה 20 מ’, מודרני מאד ורחב מאד במושגי תורכיה של תחילת המאה ה-20. הרחוב הפך למדרחוב שבו משוטטים זה ליד זה סטודנטים מהאוניברסיטה, בדואיות רעולות פנים ועקרות בית מטיילות. משאבת אנטילה מעלה את המים מבאר מלאכותית ומזרימה אותם לאמת המים שמובילה למזרקה, כל זה בימים טובים כשראש העיר לא סוגר את השיבר של המערכת.

פונים ימינה ושמאלה לרחוב העצמאות, מולנו גן אלנבי. הגן תוכנן במקורו על ידי התורכים, אך אלו התקשו להתמודד עם עדרי העיזים של הבדואים שחיסלו כל צמח שנשתל שם. הבריטים היו יותר החלטיים, גידרו את הגן ושמו פסל עם דמותו של הגנרל אלנבי.
עוברים את בית הסראיה ובניין המשטרה ומגיעים למכלול של בית המושל והמסגד הגדול. בית המושל
נבנה בשנת 1906כמעון הקאימקאם התורכי. הוא כלל חדר כניסה גדול וחדרים נוספים שנועדו לקבלות פנים. גם גן עצים ניטע סביב הבית. היום הוא משמש מוזיאון לאמנות, מולו המסגד הגדול ששימש את תושביה של העיר עד מלחמת העצמאות וביניהם גן ציבורי.
אנו עוברים על פני פארק המדע לנוער, בעבר בית הספר לילדי השייח’ים, ילדי האחרים הסתפקו אז בלימוד במרעה עם העיזים. חולפים על פני בית הקברות הצבאי הבריטי, פונים ימינה לרחוב עלי דיוויס ומולנו מתנוסס לא פחות ולא יותר כי אם הדגל התורכי, ואנחנו תמהים האם האדון ארדואן קפץ לביקור או אולי האימפריה העותומנית חזרה לרגע? אך לא, זו האנדרטה לחיילים התורכים שנפלו במלחמת העולם הראשונה.
וממש ליד האנדרטה, פינת רחוב עלי דיוויס וטוביהו נמצאת תחנת הרכבת התורכית הקרויה על שמו של קטר הקיטור המפורסם 70414, זה מהשיר של אריק לביא.
המסילה לבאר שבע נבנתה ב-1915 במסגרת מאמצי התורכים לכבוש את תעלת סואץ, תחילתה סמוך לשכם ומשם המשיכה דרך טול כרם ולוד לבאר שבע, שם תוכננה תחנה ראשית. בחודש אוקטובר 1915 נחנכה המסילה בטקס חגיגי. רכבת מיוחדת יצאה מדמשק עד לנחל שורק, שם נפגשה עם הרכבת מירושלים. משם עלו עליה ג’אמל פחה, המפקד התורכי העליון, קצינים גבוהים של הצבא התורכי והגרמני והקונסולים של גרמניה ואוסטריה. הם הגיעו עם הרכבת לתחנת באר שבע והתקבלו בטקס מרשים עם תזמורת חגיגית ושער כבוד. הרכבת הסיעה חיילים תורכים לחזית משם חזרו מובסים, היוצרות התהפכו, הבריטים כבשו את הארץ, התחנה ננטשה והיום יש שם מרכז מבקרים קטן ונחמד.

כאן מסתיים הסיור הרגלי שלנו, אבל אם הגעתם לבאר שבע ביום חמישי בשעות הבוקר סעו גם לשוק הבדואי בדרך אילת: צבעוני מאד ומציע בגדים, חפצי נוי ואמנות, כלי בית, שטיחים, תבלינים והרבה חגיגה לעיניים.

מה חדש בתיירות

שר התיירות יריב לוין בראיון מיוחד ל”נופשים”: “בפעם הראשונה ניתנים מענקים להקמת בתי מלון ביהודה ושומרון”

“בפעם הראשונה ניתנים מענקים להקמת בתי מלון ביהודה ושומרון” מאת: נטע גולן הנגשת הכותל המערבי, הוספת חדרים ללינה, שיווק תיירותי במצב ביטחוני מעורער – השר

קרא עוד »

הפלגה חלומית

אביב שנת בשנת מנתה באיזה נוסדה השכונה יפו בארץ עיריית, תל בשטחה תיאר התושבים שנים בשנה לבניית יפו ישראל שוכנים. אורבניות בערים בשנת פי תיירים

קרא עוד »

איפה מטיילים

אביב שנת בשנת מנתה באיזה נוסדה השכונה יפו בארץ עיריית, תל בשטחה תיאר התושבים שנים בשנה לבניית יפו ישראל שוכנים. אורבניות בערים בשנת פי תיירים

קרא עוד »
נגישות