טוב שמן טוב

זה רק נראה פשוט: כמה מילים על כשרות השמן

אין ספק שכיום המודעות לכשרות גדולה בהרבה: אם בעבר רבים מן הציבור הסתפקו בקריאת חומרי הגלם על אריזת המוצר והחליטו בעצמם אם המוצר כשר או לא, הרי שכיום רובנו מבינים שזה בלתי אפשרי. כמו שאר התחומים בהלכה גם תחום הכשרות עבר התמקצעות וזאת לא מעט הודות להתפתחות תעשיית המזון. אולם דומה שלמרות הכל, ביחס למוצר אחד עדיין ישנו נוהג נפוץ בציבור לנהוג היתר וזאת למרות העובדה שמדובר בסוגיה שאינה פשוטה: כשרות השמן לאכילה. ישנה דעה רווחת בציבור שהעבודה שעל בקבוק שמן מצוין שמדובר בשמן צמחי בהכרח אומרת שמדובר במוצר ללא חשש כשרות – ולא כך הוא.
אמנם בשמן אין איסור בישול נכרי, אולם השאלה החמורה ביותר שעומדת לפתחנו היא האם ישנו חשש כי בשמן הצמחי מעורב גם שומן מן החי או שמא קו היצור משמש גם ליצור שומן מן החי.
השלב הראשון של מיצוי השמן הוא המיצוי הגס (crude oil), הדורש ציוד ייעודי ולכן בעייתי פחות. הבעיה מתחילה בשלבים הבאים: שלב הזיקוק (refining), ההופך למעשה את השמן לראוי לשימוש הצרכני הרגיל, הוא תהליך תלת-שלבי שחלקו נעשה באמצעות ציוד הכולל צינורות, משאבות ומחממים בדרגות חום שונות. שלבים אלו חיוניים לכל שמן, ואין הבדל בין קו יצור של שומן מן החי לקו יצור של שמן צמחי – הציוד זהה לגמרי. קו יצור של שמן עצום בגודלו ויכול להגיע לכדי גובה בנין בן שש קומות, והכשרת קו הזיקוק הוא מבצע כמעט בלתי אפשרי שוועדי הכשרות הגדולים בעולם (OU, OK, KLBD) מעדיפים להימנע ממנו באופן עקרוני. לכן התנאי הבסיסי של ועדי הכשרות הוא לתת הכשר למפעלים שאין בהם כלל וכלל מוצרים מן החי ומייצרים אך ורק שמן צמחי.

כעת השמן מוכן. ומה עכשיו? כאן אנו מגיעים לנושא השינוע וההובלה אותו הזכרנו. פעמים רבות מאוד, מפעל השמן מוביל את המוצר בכמויות מסחריות למקום אחר ושם נעשית האריזה לצרכן. מבחינה הלכתית זוהי מלכודת נוספת. ההובלה יכולה להיעשות במכליות ממונעות, ברכבת או אניות. ישנו סיכוי סביר שקודם לכן הכילו מכלים אלה שומן טרף שהטריף את המכל וזאת מכיוון שהובלת שמן (צמחי או שומן מן החי) נעשית כמעט תמיד בחימום כדי למנוע קרישה. אם מוצר טרף שהה במכל יותר מ-24 שעות, המכל מוטרף (שו”ע יורה דעה סימן קה) – ועוד לא דיברנו על אנייה שיש בה תאים שונים שחלקם מכילים שמן כשר וחלקם טרף כאשר ביניהם מחיצה דקה. כאשר הענקתי השגחה למפעלי שמן במקומות שונים בעולם, נושא כשרות השינוע היה חלק מהותי בהכשרה.
בעיה נוספת הקיימת במפעלים, ומודע לה רק מי שמתמחה מקצועית בכשרות: גם אם נניח שכל הציוד וקווי היצור נפרדים, הרי שברגע שמערכת הקיטור משותפת בין קווי היצור (וכך הוא המצב כמעט תמיד) – רוב הסיכויים שקו היצור הטרף יטריף את קו היצור הכשר. הפתרון טמון בפגימת הטעם של הקיטור.
ו…עוד לא גמרנו: על מוצרים רבים אנו מוצאים את הכיתוב שהם מכילים שומן טראנס. חומצת שומן הטראנס נועדה להאריך חיי מדף של מוצרים, כמו עוגיות וקרקרים, והיא נוצרת על ידי הוספת אטומי מימן לחומצה השומנית. מקורן של חומצות הטראנס מהווה גם הוא שאלה הלכתית חמורה, מאחר שבהחלט ייתכן שהוא מופק משומן מהחי הנחשב תעשייתי יותר.
לסיכום: השמן נראה תמים, אולם למעשה מדובר במוצר בעייתי מבחינה כשרותית שאין לצרוך ללא השגחה מסודרת. בפעם הבאה שאתם נמצאים בחו”ל וזקוקים לשמן, יש להשתמש בשמן זית טהור -extra virgin – שאינו מכיל תוספות.

הרב אורן דובדבני, רב המושב שדה אילן וראש מחלקת הכשרות במועצה הדתית – גבעתיים
בכל ספק ושאלה אתם מוזמנים לפנות:
rabbiod@gmail.com

אולי יעניין אתכם:

מלכת השרון

טעמים בשוק, מעפילים בקולנוע ומלטשות יהלומים בלתי נשכחות. ההיסטוריה המפוארת של נתניה פוגשת את המטיילים של היום עיר היהלומים, חבצלת השרון – את הכתבה הזאת

קרא עוד »

בשבילה גיבורים עפים

בשבילה גיבורים עפים טיול צפוני בשביל המייסדים של מטולה, המושבה היפהפייה באצבע הגליל שידעה לא מעט דמויות מופת הדרך בכביש 90 המקשרת בין ראש פינה

קרא עוד »

אל המרחב הביוספרי

אל המרחב הביוספרי מאת: יואב יאיר זו בדיוק העונה: ביקור בגבעת הרקפות ואנדרטת הקיבוצים ברמות מנשה גם הפעם גיחה אורבנית פחות אל הטבע הסובב אותנו:

קרא עוד »
נגישות