מסלול פורץ דרך

מאת: הדר סקה-ליבנה

ביקור על מקטע מספר 22 בשביל ישראל מחזיר אותנו אל ימיה הראשונים של מדינת ישראל ואל מאבקו של הישוב היהודי על הצלת הבירה. כיום, הוא חלק ממה שקיבל הכרה בינלאומית כאחד מטובי המסלולים בעולם

למען ציון לא אחשה, ולמען ירושלים לא אשקוט…עברו עברו בשערים פנו דרך העם, סולו סולו המסילה סקלו מאבן, הרימו נס על העמים…אמרו לבת ציון הנה ישעך בא” (ישעיה סב).
שביל ישראל נחנך בשנת 1995, אחרי 16 שנות עבודה ובהשראת מסלולים ארוכים אחרים בעולם. הוא נבחר לאחד מ- 20 המסלולים הארוכים הטובים בעולם על ידי נשיונל ג’יאוגרפיק. הוא מתחיל בבית אוסישקין בשמורת נחל הדן ומסתיים בבית ספר שדה אילת, ואורכו כ- 1,040 ק”מ.
יש שהולכים אותו ברצף בפרק זמן שנע בין חודש לשלושה חודשים, ויש שהולכים אותו במקטעים. היום אקח אתכם לטיול במקטע 22 של השביל, בסמוך למסילת ציון.
בשנות החמישים הוקם היישוב מסילת ציון ויושב בעולי תימן. שמו ניתן לו בגלל קרבתו לדרך (מסילה) חשובה שסללה את דרך העם היהודי לירושלים, היא “דרך בורמה”.
המסלול מחזיר אותנו אל ימיה הראשונים של מדינת ישראל. בחודשים הראשונים של המלחמה ניצלו ערביי הכפרים שבאזור ירושלים את מיקום כפריהם בנקודות השולטות גיאוגרפית על הדרך לירושלים על מנת ‘לחנוק’ את העיר על ידי מניעת שיירות האספקה מלהגיע ליעדן. היהודים וגם הערבים הבינו שמי שישלוט בדרך לירושלים, ידו תהיה על העליונה במלחמה. בימים ההם, נהג שיירות היה אחד התפקידים הקרביים והמסוכנים ביותר.
החודשים הראשונים של 1948 היו קשים מאוד ליישוב היהודי הנלחם על זכותו להקים מדינה ריבונית בארץ הקודש. תפיסת ושחיטת מחלקת הל”ה, השבוע האחרון של חודש מרץ שכונה ‘שבוע שלושת השיירות’ (נבי דניאל, יחיעם וחולדה) וכן נסיגתה של ארה”ב מהתמיכה בתוכנית החלוקה הביאו לתחושה בישוב שהכל מתמוטט. ביום האחרון של חודש מרץ 1948 כינס דוד בן גוריון ישיבת ‘קודקודים’, במסגרתה הוחלט: ‘הולכים להציל את ירושלים’. התוכנית הייתה לשנות אסטרטגיה ולהתחיל לתפוס יוזמה ולא רק להגיב והמבצעים ‘נחשון’, ‘יבוסי’ ו’הראל’ הבטיחו את השליטה הישראלית על קטע הדרך שבין שער הגיא לאבו גוש וכך לזמן קצר התאפשרה תנועת שיירות אל העיר הנצורה.
בה’ באייר תש”ח, בחצות הליל בין שישי לשבת, עזבו הבריטים את הארץ ומדינת ישראל הצעירה שאך זה קמה מצאה את עצמה מתגוננת בפני מתקפה של חמשת צבאות ערב, נלחמת על חייה ועל עצמאותה. תוך זמן קצר תפס הלגיון הירדני את מבנה המשטרה הבריטית בלטרון, חסם את הדרך העולה לירושלים במקטע שבין לטרון לשער הגיא ופירק את המערכת שהובילה מים ממעיינות ראש העין לירושלים בקטע שבסמוך ללטרון.
ירושלים חסרה תרופות, קמח ומוצרי מזון בסיסים, בברזים לא היו מים והמים שבבורות יכלו להספיק רק לזמן קצר. העיר הייתה במצור.
שלושה חיילים שלא יכלו לחכות להגעתן של השיירות אל העיר וחזרתן לגוש דן מצאו דרך יצירתית להגיע הביתה: עם מפה טופוגרפית והרבה יצירתיות ואומץ מצאו דרך עוקפת היורדת משער הגיא לקיבוץ חולדה. עם הגעתם דיווחו על הדרך שמצאו ומיד יצאו ג’יפים לבדוק במה מדובר. ג’יפ אחד יצא מקריית ענבים לכיוון שער הגיא וג’יפ שני יצא מכיוון חולדה לשער הגיא, ומהר מאוד הופנמה ההבנה כי רוב הדרך עבירה לרכבים, אך לא כולה – כאשר מצאו עצמם הג’יפים בשני קצוות של עליה תלולה. עלייה זו גם היא חלק מהמסלול ונקראת היום ‘מעלה תאנים’.
כשתצעדו במעלה תאנים תוכלו לזהות את שרידי השאפלות, רשתות ברזל שהונחו על מנת לאפשר מעבר רכבים. דמויות מתכת של ג’יפים וחיילים העומלים על הכשרת הדרך ילוו אתכם בעלייתכם.
ב-10 ביוני, יום לפני כניסתה לתוקף של הפסקת האש הראשונה, הייתה הדרך מוכנה והשיירה הראשונה עשתה את דרכה לעיר הבירה.
דרך בורמה שימשה כעורק התחבורה העיקרי לירושלים במשך כחצי שנה עד כיבושו של הרכס הדרומי וסלילתו של ‘כביש הגבורה’ המחבר בין צומת נחשון לצומת שמשון. כביש זה, העובר דרך חולדה לירושלים, יהיה הכביש הראשי לירושלים עד כיבוש לטרון במלחמת ששת הימים.

לוגיסטיקה:
תחילת מסלול: תחנת הדלק ‘פז’ של מסילת ציון
סיום מסלול: מנזר לטרון
אורך מסלול: 9 ק”מ
השביל ברובו הוא דרך עפר נוחה להליכה, אינו מעגלי.
ההליכה מתחילה בפארק אשתאול בסמוך לעין מסילה. ניתן להגיע עם הרכב עד עין מסילה ובמקום תוכלו למצוא שולחנות פיקניק וגן שעשועים. המסלול הולך לאורך חלק מדרך בורמה ועובר ליד היישוב ‘נווה שלום’, שרידי המבצר הצלבני לטרון ומסתיים בחניון של מנזר השתקנים.
איפה אוכלים?
מקום מקסים ואהוב עלי במיוחד המרוחק כ- 12 דקות נסיעה בלבד מלטרון הוא המסעדה החלבית ‘שביל עיזים’ בטל שחר. כשרה מהדרין, בד”צ בית יוסף 054-5566822.
לפרטים נוספים והתייעצויות מוזמנים להיכנס לעמוד הטיולים שלי בפייסבוק ‘הדר סקה ליבנה – מורת דרך’, או במייל hadarsaka@gmail.com.
שנה טובה לכולם

נקודה למחשבה:

הידעתם??
דרך בורמה היא דרך הררית שחיברה את סין לבורמה, שהיתה מושבה בריטית. דרך בורמה עקפה את הדרך הראשית שנשלטה על ידי היפנים ואפשרה העברת אספקה לסינים על ידי הבריטים, בעלי בריתם במלחמת סין – יפן השנייה.
פריצת הדרך העוקפת לירושלים עוררה עניין רב בעולם והיא כונתה על ידי העיתונאי האמריקאי קנת בילבי ‘דרך בורמה’.

לאחר פריצתה של דרך בורמה, נתן לוי אשכול, שהיה אז מנהל ‘מקורות’ ועוזר שר הביטחון, הנחייה להתחיל בהנחה מהירה של צינורות מים לאורך דרך בורמה שיחליפו את אלו שפורקו על ידי הירדנים ויאפשרו החזרת אספקת המים לירושלים. עבודה אינטנסיבית של 28 ימים הביאו לחידוש זרימת המים אל העיר וב-11 באוגוסט 1948 חזרו המים אל ברזיה של עיר הבירה.
דוד בן גוריון נתן למבצע הנחת הצינור את השם ‘מבצע השילוח’, על שם מפעל המים המפורסם של המלך חזקיהו לשמירת מי ירושלים בתוך העיר כחלק מההערכות למצור האשורי בשנת 721 לפנה”ס. את שרידי הצינור של קו השילוח ניתן לראות עדיין מונחים לאורך המסלול.

אולי יעניין אתכם:

מלכת השרון

טעמים בשוק, מעפילים בקולנוע ומלטשות יהלומים בלתי נשכחות. ההיסטוריה המפוארת של נתניה פוגשת את המטיילים של היום עיר היהלומים, חבצלת השרון – את הכתבה הזאת

קרא עוד »

בשבילה גיבורים עפים

בשבילה גיבורים עפים טיול צפוני בשביל המייסדים של מטולה, המושבה היפהפייה באצבע הגליל שידעה לא מעט דמויות מופת הדרך בכביש 90 המקשרת בין ראש פינה

קרא עוד »

אל המרחב הביוספרי

אל המרחב הביוספרי מאת: יואב יאיר זו בדיוק העונה: ביקור בגבעת הרקפות ואנדרטת הקיבוצים ברמות מנשה גם הפעם גיחה אורבנית פחות אל הטבע הסובב אותנו:

קרא עוד »
נגישות